Tineke vindt autorijden steeds ingewikkelder worden

 

Niet dat ik nog stam uit de tijd van de vierkante wielen, maar toch…

 

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik vind autorijden steeds ingewikkelder worden. Niet dat ik nog stam uit de tijd van de vierkante wielen, maar toch… Al die snufjes die het makkelijker moeten maken, vind ik niet per se een vooruitgang. En al die regels die het veiliger moeten maken ook niet. 

 

Want neem nou die wisselende snelheden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik opgelucht ademhaalde toen bekend werd dat we straks weer allemaal terug naar honderd kilometer per uur gaan. Echt! Ik ben geloof ik de enige, maar ik werd eigenlijk knettergek van al dat gas geven om mee te gaan met het overige verkeer, maar verderop dan weer gierend in de remmen moeten omdat de vluchtstrook erbij komt (en we allemaal ineens weer honderd moeten). 

 

En dan de mensen die die meest rechtse baan niet durven nemen!! Pfff… dat zou verboden moeten worden! 

 

En tegen de tijd dat je die dan allemaal slingerend hebt ingehaald, is de vluchtstrook weer op en moet je allemaal weer naar links invoegen. Wéér in de remmen dus. Dan weer allemaal op naar de honderddertig, om twee kilometer verderop te constateren dat het ineens weer honderdtwintig is geworden. 

 

Huh? Even gemist. Bekeuring dus! 

 

Óf het is weer zeventig geworden in verband met wegwerkzaamheden. Als dan niet het matrixbord vijftig knippert, als gevolg van een aanrijding, omdat iemand anders dát nou net weer even gemist had. 

 

Nee… ik ben wel blij met terug naar honderd. Klinkt relaxt, en lijkt me ook beter voor het milieu. 

 

Ik doe met die snelheid trouwens ook langer met een volle tank, en dat scheelt weer een hoop stress bij de benzinepomp. 

 

Want ik kan het maar niet onthouden!! Ik stam nog uit de tijd van Super en Gewoon, en ik had met veel pijn en moeite eindelijk erin dat ik Euro ongelood 95 moest hebben. 

 

Of was het nou 98? Ja, zie je… nou weet ik het weer niet! Maar gelukkig staat het aangegeven in het klepje waarachter mijn tankdop zit, dus daar maakte ik me al niet meer vierendertig kilometer vóór het tankstation zorgen over, zoals bij mijn vorige auto (waarin dat niet stond). 

 

Alleen wel een beetje jammer dat ze nu dan weer besloten hebben om er E5, E10, E85, B7, B10, B100 en XTL van te maken. Dus daar gáán we weer. 

 

Weet jij nu welke je hebben moet? Help dus even onthouden dat ik een stickertje over het stickertje bij mijn tankdop plak, voordat ik weer moet tanken! Want ik mag dan een zelfdenkende auto hebben, daarin denkt hij bepaald niet mee. Ik heb hem tenminste nog nooit horen gillen als ik weer bij een verkeerde pomp sta. Terwijl hij dus wel blèrt dat er file aankomt, of dichte mist. Dat de temperatuur onder de vier graden raakt, denkt hij ook te moeten melden, maar als ik vraag of hij de radio wil aanzetten dan gaat hij die vraag zesendertig keer herhalen (en belt vervolgens het alarmnummer). 

 

Ik gebruik het dus allemaal maar niet meer. Want hij is ook al een keer zelf bovenop de rem gaan staan, omdat hij dacht iets op de weg te zien. Er was niks, maar sindsdien zit ik behoorlijk nerveus achter het stuur als ik weer langs diezelfde plek moet. 

 

Dus of het er nou zoveel beter op wordt? Ik weet het niet! Ik heb al die fantastische functies ook maar zo veel mogelijk uitstaan, en ik kan zó aanwijzen welke mensen ze nog wel gebruiken. 

 

Want hoe kom je anders bovenop de vangrail van de A10 te staan, bijvoorbeeld? Ik vermoed hier toch echt een geintje van de auto zelf, want ik zou niet weten welke gas- en stuurbewegingen ik zou moeten maken om dít voor elkaar te krijgen. Jij wel? 

 

Ik denk dus dat met al die vooruitgang dat hele autorijden alleen maar moeilijker wordt. En dat straks echt niet meer iedereen nog zomaar kan autorijden! 

 

Of… toch…? 

 

Want als de hond het kan… 

 

Door: Tineke

Tineke is schrijfster van de boeken “Toch?” en “Stof Genoeg” en ze blogt ook zo nu en dan. Ze woont op het platteland met één (leuke) man, twee (lieve) kinderen, drie (onbespeelde) muziekinstrumenten, vier (wisselende) mantelzorgprojecten, een (bijna) vijfde boek, haar zesde (luie) kat, en (dus) ongeveer zeven muizen.

Afbeelding van Tineke