Dit zijn je rechten bij vertraging op Schiphol

 

In het komende vakantieseizoen heb je een grote kans dat je op Schiphol opnieuw te maken krijgt met wilde stakingen of topdrukte bij het inchecken of de security check. 

 

 

 

Dan is het heel goed mogelijk dat je vlucht grote vertraging oploopt of geannuleerd wordt.
Het is dan een schrale troost dat je niet alleen recht hebt op een vervangende vlucht of op restitutie van je ticket, maar ook op de vergoeding van de kosten van het eten en drinken tijdens het wachten. En soms ook op een schadevergoeding tot wel 600 euro.

 

Deze rechten zijn wettelijk beschermd, maar omdat niet alle luchtvaartmaatschappijen zich aan de regels van deze EU-verordening houden zet ik ze even voor je op een rijtje. Want je hebt er als consument simpelweg recht op.

 

Recht op verzorging

Je hebt als passagier het recht op verzorging bij een vertraging vanaf twee uur na het geplande vertrek, of bij annulering of overboeking. Het gaat dan om drinken en maaltijden in zogenaamde ‘redelijke hoeveelheden’, twee e-mails, faxen of telefoongesprekken, en een overnachting en transfer als die noodzakelijk zijn.

 

Recht op vergoeding als je ruimbagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist raakt

Is je ruimbagage te laat, beschadigd of vermist dan moet je op je vakantieadres nieuwe toiletartikelen en kleding kopen die je echt nodig hebt. Je mag de luchtvaartmaatschappij daarvoor aansprakelijk stellen tot een maximum van € 1.300. Je moet je dan wel binnen 21 dagen bij de maatschappij melden en de bonnetjes van de gekochte artikelen overleggen.

 

Recht op teruggave van het bedrag van je ticket

Als je vlucht helemaal geannuleerd wordt heb je recht op teruggave van het hele bedrag van je ticket. Dat geldt ook als je meer dan 5 uur vertraging hebt en je zelf besluit om af te zien van je vlucht. Omdat je geld niet automatisch terug wordt gestort moet je dat vaak zelf regelen. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om het bedrag binnen een week terug te storten en je hoeft geen genoegen te nemen met een andere vlucht of een voucher. Je zou ook je creditcardbetaling terug kunnen draaien via een bericht aan de creditcardmaatschappij.

 

Recht op een extra schadevergoeding

In sommige gevallen heb je bovenop de restitutie van je ticketkosten ook recht op een extra schadevergoeding die kan oplopen tot wel 600 euro. Die regel geldt ook bij een staking want de luchtvaartmaatschappijen mogen dat na een aantal rechterlijke uitspraken niet langer zien als overmacht. De hoogte van deze financiële compensatie vind je hier en kun je al claimen bij vertragingen vanaf 3 uur.

 

Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee en stop je bikini, een schone onderbroek en tandenborstel in je handbagage.

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit