Dit hotel experimenteert met drone-obers 

 

Mijn wenkbrauwen schoten omhoog tot standje halverwege voorhoofd toen ik het las…

 

Misschien heb je het gemist, maar ik klap tegenwoordig mijn laptop open in de internationale hub van wereldstad Londen. Beetje ongezellig zo zonder mijn favoriete collega’s om me heen om mee te keten. Maar het feit dat ik elke dag ergens anders mijn kopje koffie nuttig terwijl ik Londen aan het verkennen ben is wel weer heel erg leuk. Nieuwe cafeetjes, nieuwe mensen, dat prachtige accent, Yorkshire Tea met scones… Daar word ik wel weer blij van. 

 

Vandaag heb ik gekozen voor het gezellige Swallow Cafe in West-Londen. Met grote spiegels en kunst aan de muur, grote planten op elke hoek van de kamer, en jaren 70 rockmuziek. Op rechts een quote ‘Work hard & be nice to people’ en op links gedroogde gele bloemen. Een perfect plekje zo. Mijn laptop piept en ik krijg een mail binnen waar mijn wenkbrauwen van omhoog schoten tot standje halverwege voorhoofd. 

 

Waarom? In hotel Yotel dat vandaag in Amsterdam Noord opent, zijn ze aan het experimenteren met drone-obers. Mijne eerste reactie: dat kan niet goed gaan. Ik denk na over hoe dat in dit café in zijn werk zou gaan. Drone vliegt in de rondte, ziet plant naast mij niet, stoot daar tegenaan, en koffie valt over me heen. Mwah. Niet heel fijn. Maar als ik er nog even wat verder over nadenk vind ik het op zich nog best wel een heel grappig idee. Je wordt nooit meer bediend door iemand met een slecht humeur. Je krijgt geen lange rijen om te bestellen. En ik denk dat het er nog best wel grappig zal komen uit te zien, zo’n kopje koffie op een drone. Lachen!

 

Wat het hotel er zelf op te zeggen heeft is het volgende: ‘Als reactie op het personeelstekort in de horeca in Amsterdam willen we drones inzetten om tijdens drukke periodes eten en drinken naar tafels te vliegen om ons personeel op die manier waardevolle tijd te besparen. Dit geeft hen meer mogelijkheden om tijd met onze gasten door te brengen, zodat we de best mogelijke service aan onze klanten bieden’, aldus Joy Maroulás, General Manager bij YOTEL Amsterdam-Noord.

 

 

Best slim, want hoe irritant is het als je drie kwartier op je eten moet wachten terwijl je de hele dag niks hebt gegeten omdat je ’s avonds los wilde gaan bij dat verrukkelijke nieuwe restaurant? Of als je klaar bent met eten en vervolgens 25 minuten moet wachten op de rekening? Nu vliegt er gewoon een drone jouw kant op met een pinautomaat, wat pepermuntjes, en wat gezellige visitekaartjes. En als je niet betaalt? Dan gaat hij als een malle piepen. Ik zie het wel zitten, die drones. Ben benieuwd hoe het experiment bevalt en wanneer de drone-ober zal worden geïmplementeerd. Dan ga ik even langs en zal ik je laten weten of ik zonder koffievlekken de deur uitkom. 

 

Wat vind jij ervan? Ongezellig, of juist heel grappig? 

Door: Danique van Leeuwenstijn

Danique is coördinerend redacteur bij Franska.nl. Samen met haar Britse vriend woont ze in het hartje van Amsterdam. Zelf is ze gek op reizen, gezelligheid, koken, goede wijn, en vintage treasures.

Fotografie: Nikita Holst

Afbeelding van Danique van Leeuwenstijn