Nationaal park

veluwezoom

Met dit weer is een boswandeling het perfecte dag uitje.

En laat er nu net een mailtje mijn mailbox zijn binnengefloept met het nieuwe boek ‘De mooiste boswandelingen van Nederland’. Natuurlijk moest ik die lezen. En ik mocht er zelfs een met jullie delen. Bij mij staat hij al in de kalender als dag-uitje. Het boek heeft er trouwens nog 16 meer en kost maar €15,99. Een echte aanrader dus.

Start en eindpunt: parkeerplaats bezoekerscentrum Veluwezoom (Veluwetransferium Posbank), Heuvenseweg 5a, Rheden (GD).

Horeca: brasserieveluwezoom.nl, restaurantderuif.nl en decarolinahoeve.nl.

Honden: aangelijnd toegestaan

1. Verlaat de parkeerplaats en ga LA de stenen brug over. Meteen RA. Bij PS 25333 RA, je loopt recht op een gebouw af. Ga na hek LA. Als alsfaltweg naar rechts buigt, ga je RD (volg het rechter paadje langs de helling). Na circa 200 m bij Y-splitsing rechts aanhouden en trap naar boven nemen. Bij Y-splitsing rechts aanhouden en doorlopen tot klaphek.

2. Na klaphek RD, over zandpad langs asfaltweg. Na circa 150 m LA geasfalteerde weg oversteken. Na het klaphekje RD heide op. Bij Y-splitsing RD. Na zo’n 600 m maakt het zandpad een scherpe bocht naar links. Ga hier (er staat rechts een houten paaltje met zwarte pijl) RA het smalle pad op. Bovenaan de trap LA. Na 400 m bij Y-splitsing links aanhouden, pad omlaag, langs het rood-geel gemarkeerde paaltje. Onderaan rechts aanhouden, naar de trap. Loop bovenaan de trap voorbij Koepel De Kaap en ga RA. Vervolgens op Y-splitsing links aanhouden tot de geasfalteerde weg. Asfaltweg oversteken en parallel zandpad volgen tot betonnen pad. Hier LA het wildrooster over.

3. Bij T-splitsing LA, over fietspad. Ga bij eerstvolgende bospad RA. Aan einde bospad RA, brede zandweg op. Voor de boerderij LA, pad omhoog. Bij de Y-splitsing RA. Dit pad volgen tot haarspeldbocht. In deze bocht RD, pad omhoog langs paal met rode markering. Na 150 bij T-splitsing RA, pad omhoog. Bij kruising RD. Ga twee keer een klaphek door en loop door tot aan De Carolinahoeve.

4. Voor korte route: na restaurant De Carolinahoeve door het klaphek en meteen RA. Aan het einde van dit pad door het klaphek en RA. Volg mountainbikeroute RD, negeer pad links. Op Y-splitsing links aanhouden, volgende Y-splitsing ook links aanhouden. Blijf mountainbikeroute RD volgen. Na mountainbikepaaltje VA6 RA en daarna RD, langs afrastering tot aan achter struiken verscholen klaphek. Lees verder bij 6.

Voor lange route: na pannenkoekenhuis De Carolinahoeve door het klaphek en LA betonnen fietspad volgen tot PS 20021. Ga klein stukje RD en sla voor het hek RA (langs hek met tekst ‘Hof te Dieren’), daarna parallel bospad volgen tot PS 20067. Sla RA. Volg breed zandpad circa 600 m. Bij mountainbikeroutepaaltje VH10 RA. Bij T-splitsing LA.

5. Pad RD volgen tot heuveltje. Bovenop, bij Y-splitsing links aanhouden, meteen daarna bij T-splitsing LA en weg met bocht naar rechts vervolgen tot aan de top (staat ronde bank) van de Prins Willemsberg. Na de ronde bank op de top de meest rechtse laan naar beneden volgen. Bij het kruispunt RD. Bij het volgende kruispunt (met het bankje) RA. Deze met kiezels verharde weg gedurende circa 1 km volgen (negeer zijpaden en kruisingen) tot aan het mountainbikeroutepaaltje VA6. Hier RA en na 20 m RD, langs afrastering tot aan achter struiken verscholen klaphek.

6. Na klaphek dwars door het grasland naar het volgende klaphek. Hierna LA, klinkerweg op. Bij de kruising (links ligt P-plaats) RD over het fietspad tot aan PS 22748. Ga hier schuin naar links het paaltje met de geel-rode (streekpad)markering. Blijf deze geel-rode markering volgen tot aan houten bruggetje. Streek de brug over de Holle Weg over en ga daarna LA. Links aanhouden tot aan de geasfalteerde weg. Volg deze en na 300 m RA door het klaphekje.

7. Na klaphek RD en bij de poel scherp LA over de mountainbikeroute. Bij de Y-splitsing LA langs het blauwe ruiterpadpaaltje (pad omlaag). Dit pad volgen tot aan het hek bij de geasfalteerde weg. Voor het hek RA. Na 100 m bij de Y-splitsing LA. Doorlopen tot T-splitsing. Hier LA. Na 100 m door klaphekje. RD tot aan de T-splitsing. Sla RA (of LA voor NS-station).