Nieuwe fooien

 

Sylvia merkt dat ze steeds vaker om een positieve review wordt gevraagd.

 

‘Graag gedaan’, zegt de mevrouw van het restaurant in Hindeloopen waar we om negen uur ‘s avonds met zes man sterk en een lading nat beddengoed binnenkomen na een pittig zeiltochtje over het IJsselmeer. Alle restaurants in het dorp zijn dicht en er zijn nergens muntjes voor de droogtrommels te krijgen. Deze lieverd zoekt mee naar oplossingen voor het natte beddengoed en haar al even lieve kokkin opent zelfs haar keuken om voor deze gestrande en verkleumde vriendengroep iets warms op tafel te zetten. ‘Graag gedaan’, zegt ze als we haar uitgebreid bedanken en een royale fooi achterlaten. ‘Maar als jullie iets terug willen doen… Zouden jullie dan een mooie review willen plaatsen?’

 

‘Graag gedaan’, zegt de eigenaar van de Riad in Marrakech die de gedronken wijntjes op rekening van het huis heeft gezet. ‘Mijn hotel staat te koop. Met een 10 op booking.com krijg ik een betere verkoopprijs.’ 

 

‘Graag gedaan’, zegt de serveerster die zo gezellig is dat het slechte eten van het restaurant acuut is vergeven. ‘Misschien krijg ik nu dan eindelijk een beetje waardering van mijn baas.’ 

 

Graag gedaan’, zegt de lieve verkoopster in dat winkeltje die een stapje verder gaat om dat perfecte jurkje op tijd in huis te hebben. ‘Maar als je tijd en zin hebt, zou je dan…? De zaken gaan slecht en ik heb dit werk broodnodig.’

 

Positieve reviews zijn de nieuwe fooien. Met hoge waarderingen op internet haal je meer klanten binnen en kun je hogere prijzen vragen. Een beetje bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder. Sterker nog: er gaan bedrijven kopje onder door slechte reviews. 

 

Graag gedaan, die positieve review op Facebook, Booking.com, Tripadvisor, Zoover, Google enz. Echt waar. Ik zou het alleen wel fijn vinden als die nieuwe fooien ook terechtkomen bij het kamermeisje, de serveerster, de kok, de verkoopster en al die mensen die een stapje harder lopen om het ons, de klanten, nog beter naar de zin te maken. Een euro bonus per gegeven ster, bijvoorbeeld. Want dit zijn de mensen die deze waardering écht verdienen! 

 

Door: Sylvia Emonts

Sylvia Emonts is freelance journalist en schrijft al heel lang voor verschillende tijdschriften. Ze is dol op concerten, weekendjes weg en op haar twee kinderen die in België studeren. Voor Franska schrijft ze over dingen waar ze blij van wordt, of juist niet…

Afbeelding van Sylvia Emonts