Niet meer van deze tijd

 

Jaja, er zijn veel belangrijkere zaken op aarde. Maar echt hoor, kerstpakketten?

 

Ik heb altijd geleerd dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken. En nu voel je direct een ‘maar’ aankomen. Klopt.

 

Meestal ben ik heel blij met cadeautjes in het algemeen, en attenties in het bijzonder (schat, lees je mee?). Maar serieus: een bruine nepleren koffer?! Voor alle honderden medewerkers?! Omdat het kerst is?! Ik vond ‘m lelijk. Ik had al een koffer. Een mooiere (en betere). En de ‘lekkernijen’ die allemaal tussen de raffiaslierten in de koffer waren gestopt, vond ik niet lekker. Serieus: pasteitjes en ragout. Brr. En nog wat andere dingen die in de voorraadkast verdwenen, en er nog steeds staan … Ik vond dat hele pakket eigenlijk alleen maar zonde van dat Hele Vele geld (én de moeite) dat erin was gestoken. Had het dan liever aan een goed doel gegeven.

 

En ik was niet de enige. Iedereen op onze afdeling hád al een koffer, en echt niemand, niemand (oké, vooruit, één collega wel) was er blij mee. Ik zag al die ontevreden smoeltjes en ging even bij mezelf na: ben ik nou zo ontzettend verwend of blasé dat ik hier niet blij mee kan zijn? Nee toch? Je maakt me heus blij met een Rituals-crèmepje of een Hema-bon. Veel goedkoper dan zo’n koffer. (Had ik al gezegd dat-ie bruin-gevlekt was?) En dat gold ook voor mijn collega’s (dat blij zijn, hè, niet dat bruin-gevlekte). Het is toch ook niet meer van deze tijd om iedereen hetzelfde cadeau te geven? Want je kunt toch niet 500 mensen blij maken met hetzelfde ingepakte cadeau? Al die verschillende types, van veganisten tot hardcore biefstukbazen, van jonge secretaresses die aan het sparen zijn voor hun uitzet tot bijna-pensionado’s die hun spullen al bijna aan het weggeven zijn, van zongebruinde sales-sportschooltypes in hun strakke witte T-shirt tot IT-gamers in hun ruime zwarte hoodie …
 
Dus worden er al jarenlang vóór kerst kerstpakketten en bruine koffers op Marktplaats gedumpt.

 

En zien steeds meer bedrijven in dat een kerstpakket niet meer van deze tijd is. Geven ze een keuzecadeau (heel makkelijk met de techniek van tegenwoordig) aan hun personeel. Of een bon. Of doneren ze het geld aan een goed doel. En ik vind dat een goede ontwikkeling. Zeker omdat het gemiddeld toch om een behoorlijk bedrag gaat: 47 euro per persoon. En al krijgt de kerstpakkettenbranche het hierdoor nu wel zwaar, het is toch veel leuker om mensen écht blij te maken? Om dat vele geld GOED te besteden? Want echt, ik heb 47x liever dat mijn kerstpakkettengeld aan de Voedselbank wordt gedoneerd dan dat ik nog één keer zo’n lelijke bruine koffer vol raffia krijg.

 

Zo, en nu we consensus hebben (toch?) over dit wereldprobleem, kunnen we doorgaan met de echte wereldproblematiek.

Door: Beatrijs Bonarius

Beatrijs Bonarius is tekstschrijver & eindredacteur. Een mediavreter, zoals ze zelf zegt. Met een vrolijke, scherpe blik – en dito toetsenbord – kijkt ze voor Franska naar de actualiteit.

Afbeelding van Beatrijs Bonarius