Je geld of een voucher

 

Zoals zoveel andere mensen had ik ook een vakantie geboekt die door corona niet doorging.

 

Toen bleek dat het vliegtuig nooit naar mijn bestemming zou vertrekken vroeg ik m’n geld terug. En met mij nog een paar miljoen andere passagiers. Ongelofelijk hoeveel mensen er dagelijks in een vliegtuig stappen. Voor hun werk, vakantie of familiebezoek.

 

Het lijkt me logisch dat niet iedereen op een voucher van de luchtvaartmaatschappij zit te wachten en dat er mensen zijn die gewoon graag de centjes op hun rekening teruggestort willen hebben.  

 

Als je dan bedenkt hoeveel verzoeken om terugbetaling er afgehandeld moeten worden dan snap je ook wel dat het soms even duurt eer je antwoord krijgt. Als je al antwoord krijgt, en dat is helaas niet altijd het geval. Het loopt vaak nogal chaotisch, dat contact met de luchtvaartmaatschappijen.

 

Het televisieprogramma Radar besteedde er van de week ook aandacht aan. Consumenten hebben heus wel begrip voor de situatie, maar willen wel graag een antwoord op hun vraag of ze hun geld terugkrijgen. Uit hun reportage bleek dat het bijna onmogelijk is om met sommige maatschappijen in contact te komen. Niet via de telefoon, niet via de mail of de app. Hoogst irritant natuurlijk.

 

Het blijkt een ware oefening in geduld. Sommige mensen hebben alles geprobeerd en eindeloos in de wacht gehangen zonder resultaat. Soms moet je zelfs in gesprek met een chatbot, een robot die voor jou de oplossing moet zoeken. Hoe dan?!

 

Er is sprake van een enorm groot aantal vluchten, die vanwege de pandemie niet door konden gaan, waar nog een oplossing voor gezocht moet worden. En helaas wordt de stapel aanvragen alleen maar groter aangezien er ook nog nieuwe bijkomen. Zeker nu blijkt dat er sinds juni, toen we weer op vakantie konden, toch ook weer vluchten zijn geannuleerd. Want helaas kregen veel populaire vakantiebestemmingen de afgelopen weken opnieuw code oranje, wat betekent dat je het dringende advies kreeg om daar niet naartoe te vliegen. En zie dan maar eens je geld terug te krijgen.

 

Natuurlijk zijn er passagiers die hun geld wel keurig op hun rekening zagen verschijnen, soms zelfs binnen een week nadat ze de aanvraag hadden ingediend. Hulde. Maar ik kan me voorstellen dat je het na een aantal weken of maanden wachten en talloze telefoontjes, mailtjes en appjes wel een beetje zat begint te worden.

 

Inmiddels heb ik een nieuwe bestemming gevonden waar ik binnenkort vakantie hoop te vieren. Makkelijk bereikbaar met de auto. En mocht het nodig zijn: één tank benzine en een tussenstop voor een snelle plas en ik ben zo wieder zu Hause.

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit