Denk jij dat je het doorhebt als je wordt opgelicht?

 

Johan Cruyff zei het al: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt.’ En dat geldt ook voor jou als iemand probeert om je op te lichten.

 

 

 

Gaat mij niet gebeuren hoor, denk je stoer als je een artikel leest over oplichting via e-mail, internet of telefoon. Nou, was het maar zo’n feest, want uit onderzoek dat PanelWizard deed in opdracht van ABN AMRO blijkt dat 43 procent van de ondervraagde Nederlanders denkt dat oplichters bij hen geen schijn van kans maken. Maar alleen al in het afgelopen jaar werden 2,5 miljoen Nederlanders slachtoffer van online fraude en criminaliteit.

 

Mannen denken overigens vaker dat ze oplichting eerder door hebben dan vrouwen, maar dat is toch echt niet zo. Het percentage mannen dat slachtoffer wordt van online criminaliteit is bijna net zo groot als het percentage vrouwen. Bijna de helft van de Nederlanders denkt dat phishing, spoofing of helpdeskfraude alleen mensen overkomt die niks van computeren snappen of die gewoon goedgelovig zijn. Terwijl ruim een derde van die ondervraagden zelf niet eens weet wat helpdeskfraude is.

 

Ik zet het daarom nog even voor je op een rijtje:

 

Bij fishing proberen criminelen je via een e-mail naar een valse website te lokken, die een kopie is van de echte website, om je in te laten loggen met je inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer.

 

Spoofing is een trucje dat door internetcriminelen wordt gebruikt om een andere identiteit aan te nemen. Zo kan het zijn dat oplichters een willekeurig telefoonnummer gebruiken om mensen op te lichten. In dit geval kan dat dus jouw mobiele telefoonnummer zijn dat gebruikt wordt.

Bij helpdeskfraude word je zogenaamd gebeld door een medewerker van een groot softwarebedrijf die jou aanpraat dat je een probleem hebt met je computer. Dat is helemaal niet zo, maar ze hopen dat je meteen betaalt om dat niet bestaande probleem zo snel mogelijk op te lossen.

 

Hoewel de Nederlandse banken slimme maatregelen nemen om jou te beschermen, verzinnen internetcriminelen steeds weer wat nieuws om jou je gegevens of geld afhandig te maken en zijn hun nepberichten steeds moeilijker van echte te onderscheiden. Hierdoor lag de schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 op 47,6 miljoen euro.

 

Johan Cruyff wist het al, je gaat oplichting via e-mail, internet of telefoon dus vaak pas zien als je het door hebt. Zorg daarom dat de software van je telefoon en je computer up-to-date blijft en maak gebruik van een
tweestapsverificatie om zo een extra laagje beveiliging aan je gegevens toe te voegen. Het is wel wat meer gedoe, maar het levert je wel een betere beveiliging van je gegevens op. Elk nadeel heb z’n voordeel!

 

Bron: *Dit onderzoek werd mei 2022 uitgevoerd door Kien/PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Er deden 1366 Nederlanders van 18 jaar en ouder mee.

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit