#IkBenLief

 

Feit: Op Twitter werd vorig jaar 146.574 keer met het woord ‘kanker’ gescholden. Niet normaal. Zou de nieuwe campagne van SIRE met #DOESLIEF daar werkelijk iets aan kunnen veranderen?

 

Heb je het ook gezien? Hoe vaak de weginspecteurs de middelvinger krijgen? En hoe vaak de caissière genegeerd wordt? Gisteren lanceerde de Stichting Ideële Reclame een nieuwe campagne tegen Hollandse hufterigheid en die maakte meteen wat los. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de maatschappij verhardt en heeft daar last van. Twintig procent van de Nederlanders ervaart respectloos gedrag. Zij worden bespuugd, beschimpt en genegeerd.

 

Ik denk dat iedereen wel een voorbeeld kent van onaardig gedrag. Iemand die jou geen gedag terugzegt als je hem bij het passeren vriendelijk goedemorgen wenst. Of iemand die in de rij voor de kassa effe gauw voor je neus springt en zijn boodschappen op de band mikt. Maar het merkwaardige is dat ruim vijfenzeventig procent juist vindt dat de ander niet lief doet. Dat is gek. We hebben blijkbaar niet in de gaten dat we zelf ook weleens beetje aardiger kunnen zijn en hebben ons eigen onaangename gedrag niet eens meer door.

 

Volgens Paul van Lange, hoogleraar sociale psychologie, VU Amsterdam: “We wanen ons wat dat betreft superieur aan de ander. Ook onderschatten we vaak de gevolgen van onaardig gedrag voor anderen. Daarom gedragen we ons soms minder aardig dan we zouden willen. Aardig zijn doe je niet in je eentje. Als je het gevoel hebt dat je de enige bent, stop je er weer mee.”

 

Misschien ben je er inmiddels ook wel aan gewend geraakt dat we niet zo aardig meer voor elkaar zijn en schrik je je een ongeluk als je gedag wordt gezegd. Of houd je meteen je tas in de gaten als iemand je wil helpen om je boodschappen te dragen. Hoe wantrouwig ben jij de afgelopen jaren geworden?

 

Als ik boodschappen doe bij het winkelcentrum stopt er soms zomaar een auto naast me. Ik zet me dan al schrap en houd angstvallig m’n tas vast als iemand dan zijn raampje opendraait. Wat gaat hier gebeuren? Maar hoe leuk is het als ik dan hoor: “Joehoe, mevrouwtje, wil u mijn parkeerkaartje? Er staan nog twintig minuutjes op. Scheelt weer een eurootje!” Die persoon wil dus niks van me, die wil alleen maar aardig zijn!

 

 

Volgens de directeur van SIRE snakken we naar verandering. Willen we wat meer zachtheid in de omgang met elkaar. Ik ben benieuwd hoe lang we het vol gaan houden. Dat we niet meer bellen in de rij bij de kassa en de caissière niet langer negeren. Dat we iemand die in het verkeer voorrang heeft het ook echt geven. En vooral dat de hufters onder ons niet nog bozer gaan worden als we ze aanspreken op hun gedrag. Zou deze campagne echt helpen? We gaan het zien…

 

Een onderdeel van de SIRE-campagne is om op 7 maart een dag lang met de hashtag #DOESLIEF te reageren op negatieve en hatelijke comments op sociale media. Doe je ook mee? Want een betere wereld begint bij jezelf. (Ken je die nog? Postbus51-spotje uit 1991…)

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit