Maya de Bij-sigaretten.

Greenpeace valt Studio 100 aan met een parodie op Maya de Bij. En dat wil je even zien…

 

Vandaag scrolde ik door het internet en kwam ik toch iets bizars tegen! Een filmpje van Maya de Bij die sigaretten promoot? Waarin een jong meisje ook nog eens aan het roken was?? Bizar. Ik snapte er even helemaal niks meer van. Maar na mij er even in verdiept te hebben, kwam ik erachter dat dit filmpje door Greenpeace gemaakt is. En toen viel alles weer op z’n plek. Aha, Greenpeace gaat in de aanval tegen Studio 100, licentiehouder van Maya de Bij. En ik snap wel waarom…

 

Het Belgische bedrijf verkoopt producten met onder andere Maya de Bij maar ook Kabouter Plop en K3 voor het promoten van ongezonde producten. En daar wil Greenpeace een punt achter zetten.

 

De organisatie wil met deze actie een statement maken tegen bedrijven die kinderhelden gebruiken om op deze manier hun producten aantrekkelijk te maken voor jonge kinderen.

 

“De sigaretten uit de video zijn vals, maar de charcuterie (vleeswaren) van Studio 100 is wel degelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk”, zegt Sébastien Snoeck, de verantwoordelijke voor de campagne Meat & Dairy bij Greenpeace.

 

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft het broodbeleg dat Studio 100 verkoopt eerder zelfs als kankerverwekkend bestempeld. Maar alsnog worden de producten verkocht. Met deze parodie kan Greenpeace dat aankaarten, en hopen ze op verandering. 

 

 

Kankerverwekkende producten die gewoon nog verkocht worden, voor kinderen nota bene? Het moet niet gekker worden. Fijn dat Greenpeace dit niet accepteert en er achteraan zit. Studio 100 moet meteen stoppen met het promoten van deze producten en ze vervangen door gezonde alternatieven. “Dat kunnen plantaardige alternatieven zijn of vleeswaren die afkomstig zijn uit lokale en ecologische veeteelt”, verduidelijkt Sébastien Snoeck. 

 

Benieuwd naar het campagnefilmpje? Kijk zelf maar even…

 

Door: Danique ten Boer