Schooldwang

Nee, je hebt niks tegen het vmbo. Prima als de kinderen uit je straat er naartoe gaan. Maar je eigen kind?

 

 

Nee, die moet minimaal naar de havo. Mi-ni-maal. En daarom laten steeds meer ouders een intelligentie-onderzoek doen. Als bewijs dat hun kind écht slimmer is dan de leerkracht beoordeelt.

 

Die arme groep-8-ouders. Die horen ineens dat hun Juultje of Sem niet naar de havo kan. En erger: een vmbo-advies krijgt. Hun kind. Hun parel. Naar het vmbo?! Hoe kunnen ze dat nou verkopen aan hun collega’s en vrienden? Snapt die docent nou echt niet dat Juultje meer in haar mars heeft? En strijdbaar als de teleurgestelde ouders zijn – alles in het leven is tenslotte maakbaar – brengen ze de groep-8-docent even een bezoek. Net zoals heel veel andere ouders, bleek vandaag. En ze nemen dan meteen een intelligentie-onderzoek mee dat ze hun parel hebben laten doen. Want hé, met dit bewijs kunnen we laten zien dat Sem heel veel in zijn mars heeft. Veel meer dan de docent eruit heeft weten te halen.

 

Die arme groep-8-docenten. Ik heb behoorlijk met ze te doen. Elk jaar weer komen – ongetwijfeld verbaal zeer sterke – ouders vertellen dat het schooladvies over hun kind niet klopt. Dat ze twijfelen aan de professionele blik. En dat slimme Juultje toch wel een hoger schooladvies moet krijgen.
Die docenten moeten dan incasseren, praten als Brugman, de cijferlijsten van de hele schoolcarrière (ja, carrière) erbij halen, en verrekte stevig in hun schoenen staan om die ouders tegenwicht te bieden. En ook al hebben de leerkrachten vergelijkingsmateriaal ten opzichte van andere kinderen, hebben ze zicht op de hele leercurve vanaf groep 1 (!) én kunnen ze ook de werkhouding van Juultje en Sem beoordelen; tegen zo’n intelligentie-onderzoek kun je vrij weinig inbrengen.

 

Die arme groep-8-kinderen: het is nooit goed genoeg. Papa en mama vinden dat je wel meer je best mag doen. Dat je wat harder moet werken. Hebben er een remedial teacher en wat bijles tegenaan gegooid. Vragen elke dag of je je huiswerk wel hebt gemaakt en belonen je als je een 8 of hoger hebt gehaald. Je grote zus kan tenslotte ook naar het vwo.
Maar wat doet zoiets met je? Wat doet dat voor Juultjes zelfvertrouwen als ze altijd op haar tenen moet lopen? Wat doet het met je als jij diegene bent die elke week bijles krijgt? Wat doet het met Sem als hij niet mag zijn die hij is? Wat doet het met je als je hoort dat je niet goed genoeg bent?

 

 

Precies.

 

Verder in het nieuws: 1 op de 5 (echt waar!) studenten heeft wel eens zelfmoordneigingen gehad of is depressief geweest , en 1 op de 3 studenten heeft een verhoogde kans op een burn-out.

 

Dat kan geen toeval zijn. Of het nou om de basisschool of het hoger onderwijs gaat: de prestatiedruk is te hoog. Veel te hoog. Ik wil de beschuldigende vinger niet louter naar de ouders wijzen, hoor. Maar toch, de verwachting van ouders speelt ongetwijfeld een rol. En daarom nu de moraal van het verhaal:

 

Lieve ouders, het welzijn van Juultje en Sem is toch vele malen belangrijker dan hun schoolprestatie? Je kind komt heus wel op de plek waar het kan komen. Gun jouw Juultje of Sem de tijd. Heb vertrouwen. En vooral: geef het!

 

Door: Beatrijs Bonarius

 

Beatrijs Bonarius is tekstschrijver & eindredacteur. Een mediavreter, zoals ze zelf zegt. Met een vrolijke, scherpe blik – en dito toetsenbord – kijkt ze voor Franska.nl naar de actualiteit.

beeld: poligom