Zeven tips om de herfstblues tegen te gaan
 

Over 26 dagen begint de wintertijd. Voor mij een reden om stevig last te krijgen van de herstblues.

 

Wintertijd en herfstblues. Die hele herfst en winter kunnen me gestolen worden. Ik vind er geen bal aan. Nou vooruit, de feestdagen zijn dan nog wel aardig. Maar dat komt omdat er dan drank en lekker eten in overvloed is en ik eventjes verdoofd ben. Maar verder…
 
Korte, koude en natte dagen. Ik ben er niet zo van. Doe mij maar van die lange lome zomeravonden. Alsof er opeens veel meer uren in mijn dag zitten. Heerlijk. Maar goed. Tot het zover is moet ik eerst weer 5 maanden en 27 dagen wachten.
 
Mijn familie weet het al: zodra de blaadjes van de bomen beginnen te vallen zakt mijn humeur in, ben ik niet de gezelligste en ben ik vooral heel moe. Alsof het woord moeder opeens de overtreffende trap van moe is. Duisternis, in de herfst en winter sta je ermee op en ga je ermee naar bed. En dat is nou net de reden voor die dip.De belangrijkste oorzaken zijn een tekort aan zonlicht en een ontregeling van mijn biologische klok.
 
Volgens de kenners heb ik gewoon last van een seizoensgebonden depressie, de zogenaamde herfstblues. Daar is dus iets aan te doen: lichttherapie. Eigenlijk moet ik dan voor zo’n speciale lichtbak gaan zitten, maar dat vind ik ook weer zo’n gedoe. Ik kwam een paar heel goede tips tegen die heel makkelijk toe te passen zijn:
 
1.    Doe geen dutjes overdag. Hoe verleidelijk het ook is, met zo’n dekentje lekker snurken op de bank, je kunt beter een gewoon dag- en nachtritme aanhouden.

2.    Drink veel… Veel water en weinig alcohol (hmmm, af en toe een glaasje rode wijn kan toch geen kwaad?).

3.    Loop overdag een extra blokje om in het volle licht.

4.     Ga niet in je eentje thuis zitten kniezen. Ga met je vriendin naar de bios of maak een lekkere wandeling.

5.     Voor de luxepoezen onder ons: boek een zonvakantie in de winter. De gewone stervelingen kunnen natuurlijk op Pinterest lekker plaatjes kijken van palmbomen-met-witte-zandstranden. Knap je ook al van op.

6.    Omring jezelf met dingen die je vrolijk maken, zoals een gezellig bloemetje of kleding in vrolijke kleuren.

7.    Eet weinig suiker en vet. Op dat fijne stuk chocola na dan hè…. Want daar word ik weer een beetje blij van.

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit