Seks verkoopt maar zit niet lekker

En ander goed modenieuws uit het laatste decennium

 

In deze tijd van achteromkijken en de balans opmaken keken we ook naar de modewereld. En zagen veranderingen om best wel blij van te worden. 

 

Van minder naar meer – naar minder

Weet je nog wel vroeger, in de tijd van de zomer- en wintercollectie en dat was het dan? Dat is nu wel even anders. Onder invloed van de millennials – geboren tussen 1981 en 1996 en goed voor een aandeel van dertig procent van de wereldbevolking – werd de mode-industrie opgejaagd tot méér-méér-méér. Die twee keer per jaar nieuwe spullen van vroeger is inmiddels opgelopen tot zes keer per jaar. Is het dan nooit genoeg? Jawel, dat is het wel. Want onder invloed van duurzaamheid, klimaat, milieu en uitpuilende kasten is de kentering een feit. Ze kopen heus nog wel eens wat nieuws om aan te trekken, daar niet van. Maar niet langer puur voor de heb, maar bewust en alleen als echt alles helemaal klopt – ‘als het geen tien is, niet doen!’ Minder spullen en meer ‘ervaringen’ – reizen, restaurants, spa’s – is het nieuwe motto en dat vinden we fijn. 

 

Schoonheidsidealen op de schop

Schoonheid = blank, blond en broodmager? Das war einmal want er sneuvelden heel wat heiligenhuisjes de laatste tien jaar. Nadat Naomi Campbell als eerste donkere fotomodel de cover van de Franse Vogue haalde (1988), brak in 2015 op de New York Fashion Week het eerste plus-size model door – ze heet Denise Bidot en we doen evengoed nog allemaal een moord voor een lijf als dat van haar -, werd Halima Aden het eerste hijab-dragende model op de internationale catwalk in 2017 en Krow Kian de eerste transgender man die het ready-to-wear-seizoen van de vrouwen afsloot afgelopen oktober. Wie volgt er alstublieft?

 

Dom bontje 

Voerden we niet al campagne tegen bont in onze tienerjaren? Alle begin is moeilijk moet je maar denken, maar al die jaren van meedogenloze campagnes beginnen dan toch nog hun vruchten af ​​te werpen. Ook omdat er simpelweg té veel alternatieven zonder dierenleed zijn om nog te volharden in écht. Volgende agendapunt? Leer – lees: ‘leder’. Doodt veel meer dieren dan de pelsindustrie en is nogal belastend voor het milieu, dus dat is een kwestie van tijd.

 

Afdankertjes 

Als kind eeuwig balend als een stekker in de kleren van je oudere zus gelopen omdat die ‘nog goed waren’ en ‘weggooien zonde was’? Het nieuwe woord voor afdankertje is vintage, en vintage is hip. Sterker: voor de juiste vintage (tas!) doe je een moord. De ene ‘next closet’ na de andere opent haar virtuele deuren en ondertussen beleven kledingverhuurbedrijven en kledingreparatie-ateliers gouden tijden. Omdat weggooien zonde is inderdaad en ook omdat we het voor het milieu niet kunnen maken om maar te blijven produceren.

 

Seks verkoopt maar zit niet lekker

Een klein stijldingetje tot slot en dat gaat over seks. Over de vraag of seks verkoopt moet je bij de Kardashians zijn of bij Sylvie Meis, maar comfortabel is anders. Dus werden sportkleding, sportschoenen, streetwear en loungewear het nieuwe casual en inmiddels zo ingeburgerd dat het (bijna) overal kan. Ook als het vintage is.

 

Ik zeg: yeah!

 

 

Bron: BBC Culture

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans