Je geld terug of een tegoedbon

 

Dit zijn je rechten als je iets dat je in een winkel kocht terug wilt brengen

 

 

 

 

Het maakt wat los bij de Nederlandse winkelklanten, dat C&A besloten heeft dat haar klanten voortaan een tegoedbon krijgen als ze een product terugbrengen. Het modebedrijf wil het retourbeleid bij alle Europese winkels hetzelfde maken, daarover zegt C&A: ‘Vanaf januari 2024 krijgen onze klanten bij het retourneren van goederen in al onze Europese winkels een retourkaart aangeboden in plaats van een cash terugbetaling.’ Pas als ‘zich een gebrek voordoet bij een artikel’, met andere woorden als het bijvoorbeeld bij thuiskomst kapot blijkt te zijn of als het in gebruik heel snel stuk is gegaan, dan zorgt de winkel voor een ‘passende oplossing’; ruilen, reparatie of je geld terug.  

 

Onder het bericht zag ik talloze reacties van mensen die het niet eens zijn met de nieuwe regels en daarom niet meer bij C&A willen winkelen. Omdat ze het gewoon fijner vinden om thuis te passen en het dan later terug te brengen. Omdat ze het de hel vinden om hun kinderen in de winkel kleding te laten passen en dat liever thuis doen. Of, en dat vind ik ook best een goede reden, omdat je iets meeneemt voor iemand die niet zelf naar de winkel kan. Dan zou het natuurlijk wel fijn zijn als je het later terug mag brengen en dan je geld terugkrijgt. Maar helaas. 

 

We zijn dus jarenlang verwend met het beleid dat je bij winkels zoals van C&A altijd met je gekochte artikelen terug kon komen en met je geld in je portemonnee weer naar buiten liep. Want volgens de Autoriteit Consument & Markt is het namelijk geen recht dat je als klant je geld terugkrijgt als je om wat voor reden dan ook niet (meer) tevreden bent over een in een winkel aangeschaft artikel. Want deze zogenaamde fysieke zaken, dus niet de online winkels, zijn wettelijk niet verplicht om jou je geld terug te geven. Zo hoeven ze jou ook niet de mogelijkheid te geven om een artikel te ruilen als je achteraf toch liever iets anders wil hebben. Ook de tegoedbon die ze je bieden is een gunst waarbij een winkelier zelf kan bepalen hoe lang die geldig is en wat je ervoor mag kopen. Ga je daar niet mee akkoord, dan heb je dus eigenlijk gewoon pech. 

 

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit