Ik erger me rot aan de kerstcommercials van dit jaar
Ik wil het even met je hebben over de Nederlandse kerstcommercials.
Normaal gesproken zit ik in deze tijd van het jaar met natte ogen te kijken naar de kerstcommercials. De ene tranentrekker is meestal nog zoeter dan de andere. Herinner jij je die van de Staatsloterij nog van vorig jaar, met dat hondje? Aaaah, ik wilde meteen naar het dierenasiel rennen om zo’n lelijk beestje ook een gouden mandje te bezorgen. De kerstgedachte ten top, nietwaar?
Maar dit jaar zit ik met opgetrokken wenkbrauwen voor de buis. Want eerlijk gezegd vind ik de ene commercial nog slomer dan de andere. Natuurlijk snap ik dat je het als acteur in tijden van corona reuzelastig hebt. Dus als je je naam kan verbinden aan reclame betekent het dat je voorlopig de huur kunt betalen. Maar man, man, man, hadden de bedenkers er niet wat leukers van kunnen maken?
Neem een voorbeeld aan de reclamemakers van de Britse Aldi. Zij maakten een prachtig animatiefilmpje met een wortel en een egel (hoe verzin je het) in de hoofdrol.
Of deze van John Lewis; ik zat er met tranen in mijn ogen naar te kijken. Het recept van een oude man en een hond werkt dus altijd.
Dat je een mooi animatiefilmpje wel aan de makers van Disney over kunt laten blijkt maar weer met deze commercial.
Kerst is geen kerst zonder de vrachtwagen van Coca-Cola (de bedenker van de gezellige kerstman met zijn rood met witte pak, maar dat terzijde). Zij maakten een schitterend filmpje met prachtige natuurbeelden en een nogal onverwachte wending.
En dan mijn favoriet van dit jaar, die van Amazon. Heel actueel en zo mooi gemaakt. Kijk maar goed dames en heren van de Nederlandse reclamebureaus, zo kan het dus ook.