Iemand in de cockpit had zijn dag niet

 

Breaking news was het gisteren. Er zou een kaping gaande zijn. Het NOS-Journaal kwam om de haverklap met een update. Wat was er toch aan de hand?

 

Niks, nada, noppes was er gaande. Loos alarm. Iemand had op de verkeerde knop gedrukt en toen gingen de alarmbellen af.

 

Ambulances, speciale opsporingseenheden met bivakmutsen en machinegeweren, helicopters: de hele santenkraam werd in werking gezet. Een deel van de luchthaven werd hermetisch afgesloten, en via ingelaste journaaluitzendingen werden we op de hoogte gehouden van De Situatie.

 

Maar er was helemaal geen Situatie. De gezagvoerder van het vliegtuig had een foutje gemaakt. Maar hoe dan?

 

Volgens RTL-Nieuws had de  piloot van het ‘gekaapte’ vliegtuig gisteravond op Schiphol de kapingscode aan een piloot in opleiding laten zien waardoor hij die code per ongeluk verstuurde naar de luchtverkeersleiding.

Als je ergens geen verstand van hebt moet ook met je vingers ervan afblijven hè?

 

Net als die brandweerman die vorige week het gloednieuwe F-35-gevechtsvliegtuig verwelkomde. Volgens goed gebruik werd het nieuwe toestel met waterbogen binnengehaald. Maar uit een van de brandweerspuiten kwam per ongeluk blusschuim en geen water.

 

 

De knoppen voor schuim en water zitten naast elkaar en daar ging het dus mis. Beetje jammer dat die loeidure F-35 daar dus niet tegen kan en ervan kan gaan roesten.

 

Nou heb ik ook weleens m’n dag niet, maar deze twee “Situaties” zijn wel een heel dure grap. Op Schiphol lag de boel plat en die F-35 moet misschien opnieuw geverfd worden met een speciale geheime coating. Typisch gevalletje van sorry, foutje, bedankt? 

 

Bron: AD en RTL-Nieuws

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit