Het opvallendste kledingstuk van Beatrix?

 

In Paleis Het Loo zijn deze zomer meer dan honderd hoeden van prinses Beatrix te bewonderen in de tentoonstelling Chapeaux!, die wegens groot succes nu verlengd wordt tot na de herfstvakantie.

 

 

‘Wat vond je van haar hoed?’ Hoe vaak zullen de hoofddeksels van Beatrix niet onderwerp van gesprek geweest zijn? Denk je aan haar, dan zul je er in veel gevallen een hoed bij denken. Tijdens haar 33 jaar als koningin droeg ze ze immers in alle soorten, maten en kleuren.

 

In Het Loo zijn maar liefst 111 hoeden te zien die Beatrix tussen 1980 en 2013 droeg bij belangrijke momenten zoals Prinsjesdag, Koninginnedag en staatsbezoeken, maar ook bij de huwelijken van haar zoons, de dopen van haar kleinkinderen en de uitvaartplechtigheden van haar naasten. Een feest van herkenning is het, de geschiedenis trekt aan je voorbij, omdat de hoeden worden getoond met filmbeelden van de gelegenheden waarop deze werden gedragen.

 

Zoveel belangstelling voor hoeden? Dat is minder vreemd dan je zou kunnen denken, want koninklijke exemplaren hebben een belangrijke functie. Ze zijn het sluitstuk van de functionele garderobe van de koningin en dienen één doel: haar positionering als staatshoofd. Collega-koningin Elizabeth II antwoordde ooit op de vraag of ze graag hoeden draagt: ‘It’s part of the uniform’. En zo is het: de koninklijke hoed is als een kroon.

 

Beatrix heeft zich actief bemoeid met de keuze voor deze tentoonstelling, samen met haar kamenier Emy Bloemheuvel en de medewerkers van de Koninklijke Verzamelingen. Mooi is dat de drie belangrijkste ontwerpers van de hoeden, die hun werk altijd op de achtergrond doen, bijzondere aandacht krijgen.

 

De tentoonstelling Chapeaux! is zo’n succes, er zijn al meer dan 200.000 bezoekers geweest, dat hij verlengd wordt tot na de herfstvakantie.

 

CHAPEAUX!, tot en met 29 oktober, Paleis Het Loo

 

 

Journalist Caroline Griep doet iedere dag weer een poging tot opgeruimd leven. Daar schrijft ze over. En over alles wat er verder bij komt kijken om haar bestaan als zzp’er, emptynest-moeder, vrouw van 50+ en herstellend borstkankerpatiënt op de rails te houden.

Fotografie portret: Esmee Franken, visagie: Linda van Iperen, haarstylist: Mandy Huijs