Grote kans dat je wordt opgelicht tijdens je online sint- of kerstaankopen

Want criminelen zetten in december een tandje bij door met nepwebsites te komen die verdacht echt lijken.

 

 

Cybercriminelen zien in deze periode van het jaar een buitenkansje om je gegevens af te troggelen en je op te lichten, en de kans is groot dat ze beet hebben nu er zo massaal online wordt gewinkeld en gebankierd. Wekelijks worden nepwinkels uit de lucht gehaald. Ook sites die bekende logo’s misbruiken. De cyberboeven proberen je vooral in de val te lokken door websites te ontwerpen die lijken op de bekende adressen waar je winkelt of bankiert. Het gaat meestal om misbruik van vertrouwde merken. Zo werden er op één dag alleen al vijfduizend nieuwe domeinen met Amazon erin geregistreerd.

 

Sommige nepsites zeggen producten te verkopen maar leveren die nooit. Andere sites of mails worden ingezet om persoonlijke gegevens los te peuteren waarmee criminelen weer in staat zijn om vervolgaanvallen in te zetten. De Consumentenbond deed eerder onderzoek naar het verschijnsel en ontdekte dat veel nepwebwinkels van buitenlandse komaf zijn. Je ontvangt dan bijvoorbeeld een e-mail of sms-bericht over een niet afgeleverd pakket, afkomstig van een net echt lijkend bezorgbedrijf, waarin je wordt verzocht om creditcardgegevens in te vullen of een klein geldbedrag te betalen om het pakket zogenaamd opnieuw te laten bezorgen.

 

Algemeen gesproken zijn online aankopen volgens de Consumentenbond verdacht als:

  • De hele collectie is afgeprijsd, met hoge kortingen tot 70 procent.
  • De hele collectie in alle maten op voorraad is, ondanks die mooie kortingen.
  • De naam van de webwinkel in de adresbalk afwijkt van wat u gewend bent.
  • Keurmerken ontbreken.
  • Telefoonnummer, fysiek adres of e-mailadres ontbreekt.
  • Alleen met een creditcard kan worden afgerekend.
  • In de adresbalk een product in de naam van de webwinkel staat, bijvoorbeeld nikeairmaxonline.com.
  • Let sowieso extra op bij de aankoop van merkartikelen.
  • De taal oogt alsof de tekst door Google Translate is gehaald. Wees dus alert op kromme zinnen.
  • Logo’s van bekende merken er iets anders uitzien.

 

Check, check, dubbelcheck dus.
 

Bron: Trouw

 

 

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans