Even over die campagne van Suitsupply

 

A belt me. Ze is de moeder van K, een jongetje dat bij mijn dochter in de klas zit. Ik rijd langs haar op een drukke straat in Amsterdam, dus buiten de Haarlemse kippenren.

 

 

Omdat dat toch wel geestig ende toevallig is bellen we even. Nu ze me toch aan de lijn heeft, moet haar iets van het hart. A is een zelfstandige, uiterst slimme vrouw met een zoon. ‘Die Suitsupply-campagne, dat kán toch niet?’ Ik realiseer me dat ik elke keer dat ik langs een abri reed en twee (of drie of vier) hevig tongzoenende types in huidskleurige oufits zag een wenkbrauw had opgetrokken, maar er verder niets mee had gedaan. Want shockerende campagnes lanceren, provoceren en prikken is de hobby van Fokke de Jong, de founder van het succesvolle pakkenmerk.

 

Fokke de Jong is de belichaming van succes. Zaken over de hele wereld, een kantoor in New York, een eigen jet en uiteraard erelid van de Miles High Club. Het is dat je daar geen medaille voor krijgt, anders had hij ‘m trots elke dag gedragen

 

Terug naar mijn telefoontje. ‘Wat doen die mensen daar op die poster, mama?’ had A’s zoontje gevraagd.’Beetje zoenen en vrijen, denk ik,’ was haar antwoord. Ze had een slok van haar coffee to go genomen en naar de bebloemde bloesem aan de andere kant van de straat gekeken. ‘Maar mam,’ haar zoon had zich vastgebeten in de materie, ‘die mevrouw vindt dat toch helemaal niet fíjn?’ A had geantwoord dat het er inderdaad niet uitzag alsof ze ervan genoot. ‘Waarom doet die meneer dat dan?’ Ze had haar schouders opgehaald en gezegd dat ze het ook niet wist. ‘En waarom staat er dan bij ‘New Normal’?’ Ze had trots naar haar zoon gekeken. ‘Dit ís toch niet normaal?’ Ze had geknikt en was het met hem eens geweest en ze waren verder gelopen. ‘Waar is die poster eigenlijk voor bedoeld?’ Ze had hem uitgelegd dat het een advertentie was voor een merk dat mooie pakken verkoopt. ‘Maar dan laat je dat pak toch zien? En niet een mevrouw in een pánty die het niet leuk vindt wat die meer allemaal doet?!’ Ze had een arm om zijn schouder geslagen en hem een kus op zijn hoofd gegeven en gezegd dat ze dat ook allemaal niet begreep.

 
En nu belde ze mij. Wat wij hier nou toch mee moesten. Hoe leg je in een tijd waar #metoo lijkt te regeren je kind uit dat campagnes als deze niet normaal zijn? Niet nieuw normaal, niet oud normaal, gewoon niet normaal. Niet. ‘Ik lever straks een man af aan de maatschappij en ik wil graag een man afleveren die lief is voor vrouwen en ze met respect behandelt. Hoe moet ik dat doen als hij beelden als deze om zich heen ziet?’

 

Ik wist het antwoord niet. Wel wist ik dat ik blij was dat er zonen als K en moeders als A bestaan.

 

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply)

 

Door: May-Britt Mobach

Afbeelding van May-Britt Mobach