Eerst op de weegschaal en dan pas aan boord

 

Het gaat nog om een experiment, zegt Transavia. Maar wij voelen nattigheid.

 

Als dit geen vlucht naar voren is! Je komt op de luchthaven, checkt in, regelt je bagage, krijgt je gatenummer, denkt dat je klaar bent om via de douane naar de taxfree te stiefelen, vraagt de mevrouw achter de balie ijskoud of je er bezwaar tegen hebt om je te laten wegen. U zegt? Ja, het gaat nog om een experiment hoor, maar dit is hoe het zit. Door een exactere bepaling van het gewicht aan boord kan de brandstofberekening nóg nauwkeuriger worden uitgevoerd. Met als doel minder CO2-uitstoot – en dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Geen paniek by the way, want deelname aan het experiment is vrijwillig.

 

Aldus experimenteerde Transavia er gisteren bij vijf vluchten vanaf Eindhoven Airport een vrolijk potje op los. Hoeveel passagiers zich lieten wegen hielden ze nog even in het midden. Maar los van het feit of je vindt dat je gewicht al dan niet onder de noemer persoonsgegevens valt die beschermd moeten worden, voelen wij toch nattigheid.

 

Laten we even uitgaan van 180 passagiers op een Boeing 737-800. Als die allemaal 120 kilo wegen kom je op een totaal lichaamsgewicht van 21.600 kilo. Bij 180 passagiers die maar 50 kilo p.p. wegen kom je op een totaal van maar 9.000 kilo, wat maar liefst 12.600 kilo schoon aan de haak scheelt, en dat maakt heus een groot verschil qua brandstofverbruik. Alleen komen dit soort uitersten nimmer en nooit niet voor en is het heus geen koffiedikkijken om tot een gemiddeld lichaamsgewicht te komen en daarvan uit te gaan.

 

Dus waar ik een beetje bang voor ben is dat je straks moet bijlappen voor elke kilo die je boven een bepaald gewicht uitkomt. Net als met de bagage die eerst altijd mocht worden ingecheckt tot een bepaald aantal kilo’s en waarvoor je nu moet betalen. En net als met de maaltijd die je vroeger altijd voor je snufferd werd gezet en nu alleen nog soms. 

 

Wat vaststaat is dat de maatschappijen een moordende concurrentieslag met elkaar hebben geleverd om ons allemaal voor een appel en een ei van a naar b te vliegen en dat dit zo langzamerhand niet meer uit kan. Maar geen zorgen: linksom of rechtsom weten ze ons uiteindelijk heus wel te vinden en trekken we toch wel weer aan het kortste eind.

 

Maar om dat nou via een personenweegschaal bij de incheckbalie te spelen, gaat wel wat ver. Je zou er bijna vliegschaamte van krijgen, toch?

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Fotografie: Nikita Holst

Afbeelding van Brigitte Bormans