Dit doet de sale met ons brein
Handen omhoog als je wel eens tijdens de sale hebt geshopt waar je achteraf spijt van kreeg.
Eerder schreef ik al over miskopen die ons een slordige duizenden euro’s kosten, en guess what? De grootste boosdoener is, jawel, de uitverkoop. En mocht dat in jouw geval ook zo zijn, dan is uit onderzoek gebleken dat dit helemaal niet jouw schuld is.
Hoe dat precies zit heeft alles te maken met het jagen op koopjes. Shoppen is in het geval van de uitverkoop dus eigenlijk te vergelijken met jagen, en jagen zit in onze natuur, zegt de Amerikaanse wetenschapper Cladia Aguirre. Daarnaast worden we bij het zien van het woord ‘sale’ op een online banner, winkelruit of prijskaartje nieuwsgierig en roep het herinneringen op. Die kick willen we maar al te graag opnieuw beleven. Claudia: ‘Zien we ergens ’sale’ staan, dan wordt onze amygdala geactiveerd, het stukje in onze hersenen dat verantwoordelijk is voor het laten herleven van emoties. Dat zorgt voor fijne flashbacks naar eerdere aankopen. Maar voordat we helder kunnen nadenken en hebben bedacht of we die nieuwe boots überhaupt nodig hebben of die ons wel kunnen veroorloven, neemt ons limbisch systeem het over. Dat deel van ons brein gaat niet alleen over emoties en herinneringen, maar ook over ons gedrag. Voor je het weet, sta je buiten en heb je dat geweldige ‘goedkoopje’ gewoon weer aangeschaft.’ Tja, do I really need to say more, jongens? De sale overkomt ons gewoon. Wij zijn de slachtoffers van een middagje shoppen, dus blame it on the amygdala, moe-ha.