Blijf jezelf

 

Bij gróte beslissingen in mijn leven kreeg ik altijd één advies: blijf jezelf, dan komt het goed.

 

 

 

Toen ik in een relatie stapte, onder het dozen sjouwen bij een grote verhuizing en in een kaartje van een collega bij het overstappen van baan. Het is een wens a.k.a. advies dat steeds bij me terug blijft komen. En elk jaar zie ik steeds meer in waarom, want je hebt er alleen maar jezelf mee als je je te veel aanpast aan anderen.

 

FOPO betekent fear of other people’s opinions. Het is lang niet zo leuk als FOMO, inderdaad. De angst van wat mensen van je vinden zorgt dat je je aanpast. Het is iets natuurlijks, want vroeger zorgde het ervoor dat je binnen jouw stam of groep paste. Alleen FOPO kan ook verlammend werken, waardoor je steeds minder jezelf bent. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Tegen FOPO helpen kleine slimme tips, maar om echt dicht bij jezelf te blijven is meer nodig. Volgens psycholoog Michael Gervais, die onder andere managers bij Fortune 50-bedrijven en topsporters coacht, is een persoonlijke filosofie ontwikkelen de manier.

 

Een persoonlijke filosofie maakt je bewust van wat jij echt belangrijk vindt in het leven. Dit kan bijvoorbeeld een woord of een zin zijn. Michael Gervais heeft een paar vragen die je kunt beantwoorden om je eigen filosofie in het leven op papier te zetten:

 

1) Als je op je best bent, welke overtuigingen liggen dan ten grondslag aan je gedachten en acties?
2) Welke mensen hebben eigenschappen en kwaliteiten die passen bij wat jij belangrijk vindt?
3) Wat zijn die kwaliteiten?
4) Wat zijn je favoriete quotes of woorden?

 

Pak die antwoorden en kies één woord of maak er één zin van. Voilà: jouw persoonlijke filosofie. En elke keer als je het gevoel hebt dat de FOPO je tegenhoudt ga je terug naar die ene zin, naar die ene overtuiging en doe je het toch, ook al ben je bang voor iemands mening of reactie. Ga voor die promotie, dans in de regen en zeg wat je denkt. Uiteindelijk brengt het je verder, omdat je jezelf bent en dichtbij je eigen overtuigingen blijft.

 

Bron: Harvard Business Review

Door: Adeline Mans

Afbeelding van Adeline Mans