Wow: Joy van B&B Vol Liefde wordt beschuldigd van oplichting

 

Een groep vriendinnen sliep bij Mount Joy en was bij aankomst al meteen helemaal niet blij, maar wacht nu al ruim een jaar op hun geld.

 

 

 

Wanneer je besluit om mee te doen aan een realityprogramma, dan kan het natuurlijk zijn dat er ook slechte publiciteit op je pad komt. En dat ervaart Joy met zijn Mount Joy van B&B Vol Liefde op dit moment. Nu hebben we in het programma allemaal wel gezien dat Mount Joy een heel mooie naam is, maar dat de accommodaties er wel een tikkeltje rommelig zijn. Van hoe het met zijn B&B gaat kregen we dit seizoen niet veel mee — dat vond ik sowieso wel jammer, want dat was bij alle deelnemers zo. Tijdens de vorige seizoenen zagen we hen veel meer aan het werk en ook hoe ze hun gasten ontvingen, maar dat was dit seizoen dus een beetje anders. Al is dat in het geval van Mount Joy misschien maar beter…

 

 

De website Showbizznetwork sprak namelijk met een groep vriendinnen die vorig jaar augustus op Mount Joy verbleef: de dames hadden het landhuis Las Golondrinas voor zes nachten gehuurd, wat de groep 3538 euro kostte. Maar toen ze aankwamen waren ze, om in Petri’s woorden te speken, meteen helemaal niet blij.

 

 
‘Het was totáál niet zoals op de plaatjes. We wilden bij aankomst een duik nemen in het zwembad, maar het zwembadwater was beschimmeld. Je kreeg al jeuk als je ernaar keek. Er waren kapotte ligbedden, de gootstenen in de keuken waren verstopt, enzovoort,’ vertelt één van de meiden uit de groep. Joy zelf komt een dag later om de situatie te bekijken, en stelt de groep voor dat ze 3000 euro van hun geld terugkrijgen. Het hele bedrag kan volgens hem niet, want die overige kosten gaan naar TripAdvisor, waarmee ze hebben geboekt.

 

 

De groep gaat akkoord en huurt een ander huis voor hun vakantie, maar bij terugkomst in Nederland hebben ze nog geen euro gekregen. Via WhatsApp hebben ze contact met de zakenpartner van Joy, Mario. Inmiddels zijn Joy en zijn voormalig zakenpartner uit elkaar, waardoor hij een deel van zijn B&B’s te koop heeft gezet. Wanneer ze bij Joy aankloppen voor het geld, krijgen ze te horen dat hij ze niet kan helpen: ‘Ik ben momenteel op vakantie. Je moet het maar met Mario uitzoeken, hij regelt de financiën.’

 

 
Een reactie van die Mario blijft uit, en daarom schrijft de groep een slechte recensie op Google. En dat wordt niet gewaardeerd door Mount Joy: ‘We waren tot een overeenkomst gekomen, maar helaas heeft één van jullie een valse en verdraaide recensie geschreven op Google. Hierdoor is er schade ontstaan aan ons bedrijf van duizenden euro’s. Helaas zijn wij hierdoor genoodzaakt juridische stappen te ondernemen.’

 

 
Dit is het moment waar ik persoonlijk helemaal door het lint zou gaan en in staat zou zijn om persoonlijk richting Mount Joy te rijden om mijn geld op te eisen, maar de groep blijft met hen in gesprek. Bijzonder wel, beloven dat je geld terugkrijgt maar er naderhand bepaalde voorwaarden aan verbinden. Lijkt me niet helemaal correct zakendoen.

 

 

Maar het wordt erger: volgens Joy is er toch niet zoveel aan de hand en hebben ze helemaal geen recht op geld terug, ondanks het feit dat hij eerder zei van wel. ‘Het huis is op orde. We hosten de hele zomer al klanten die super tevreden zijn,’ schrijft het tweetal. ‘De dag van jullie vertrek is er een zwembadspecialist langs gekomen. Het vuil zou er door mensen in zijn gegooid. En daardoor is de pomp ook kapotgegaan. De schoonmakers beamen ook dat het zwembad schoon was de dag voor jullie aankomst.’

 

 

Wordt het nog erger? Oh zéker. Joy beweert dat ze hierdoor de schoonmaker à 1500 euro hebben moeten inschakelen en nu wil die de kosten op de groep gaan verhalen. Jep: de groep die in eerste instantie het geld terug werd beloofd; van hen wordt nu nog eens 1500 euro gevraagd naast de ruim 3500 euro. Bijzonder.

 

 

Showbizznetwork is verhaal gaan halen bij Joy, die inmiddels heeft gereageerd. Zijn hele reactie luidt:

‘Laat ik vooropstellen dat ik bij een eventueel geschil altijd zal proberen om er op locatie al met een klant uit te komen. Zo ook bij deze dames toen zij aangaven ontevreden te zijn over hun verblijf.

 

 

Er lag vuil in het zwembad door een storm. Het was zeer zeker niet beschimmeld en was een halfuur na vertrek weer schoon, maar omdat de dames graag weg wilden heb ik ze voorgesteld dat ze hun geld terug konden krijgen, minus de servicekosten van 500 euro van TripAdvisor. Die moesten ze zelf via TripAdvisor verhalen, omdat dit niet via ons liep. Wij gebruiken alleen Airbnb.

 

 

Op het moment van boeken was de locatie nog van de oude eigenaren, dus wij moesten dan wel eerst dat geld via hen terugkrijgen. Deze locatie run ik met mijn zakenpartner Mario, maar wij hebben besloten uit elkaar te gaan. Dit is ook de reden dat deze B&B’s te koop staan. Hij heeft al het klantcontact verder gedaan. Dus hoe het klantcontact verder is verlopen, dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven en bij Mario navragen.’

 

 

Een derde verhaal dus: geen schimmel, niet door de groep zelf, maar dit keer door een storm… En met een beschuldigende vinger richting Mario, en nog altijd heeft de groep hun geld niet terug. Zij zijn dan ook medium enthousiast met Joys deelname aan B&B Vol Liefde, maar dat kan ik wel begrijpen na dit verhaal. Inmiddels geeft Joy cursussen in het runnen van B&B’s zonder groot startkapitaal, maar het is dus maar de vraag hoe goed hij dat zelf allemaal weet. En juicy: volgens Instagramaccount RealityFBI heeft Joy er een handje van veel ondernemingen op te starten tot er eentje succesvol wordt, waarna hij de rest laat vallen. Ik heb zo’n voorgevoel dat dit nog een staartje krijgt.

 

 

Bron: Showbizznetwork

 

Door: Wieke Veenboer

Wieke Veenboer woont in Amsterdam. Ze is een graag geziene gast in de Amsterdamse horeca en probeert af en toe zelf een keukenprinses te zijn. Ze houdt van reizen, verslindt boeken maar speelt ook Netflix uit.

Afbeelding van Wieke Veenboer