Vliegmaatschappijen verplicht om geld terug te geven

 

De coronacrisis hakt er flink in bij de vliegmaatschappijen, zoveel was al duidelijk. Bijna alle airlines bieden hun passagiers een voucher aan voor hun geannuleerde vluchten.

 

Hier was al behoorlijk wat kritiek op, omdat de passagiers ook een optie wilden om hun geld terug te krijgen of, voor zover mogelijk, een vervangende vlucht. Dit was vaak behoorlijk lastig, weet ik uit eigen ervaring. Mijn broer zat vast op Bali en de enige optie om terug te komen naar Nederland was om een vliegticket (à 1200 euro…) bij een andere luchtvaartmaatschappij te boeken. Ik heb voor hem toen geprobeerd een voucher te regelen bij zijn oorspronkelijke maatschappij KLM, wat na flink wat heen-en-weergeklik op hun site uiteindelijk lukte. (Die KLM-site mag wat mij betreft wel iets overzichtelijker, maar dat is een ander verhaal.) De waarde van de voucher viel behoorlijk tegen. Mijn broer had de helft van het ticket gebruikt (de heenreis; alleen de terugvlucht was geannuleerd) en om dan maar een kwart van het totaalbedrag te vergoeden was in mijn ogen niet bepaald schappelijk.

 

Maar goed, mijn broer kreeg dus een voucher. Nu vond hij dat niet zo’n probleem, want natuurlijk gaat hij ooit in zijn leven wel weer vliegen met KLM. Gedupeerden die zouden vliegen met TUI zijn hier al iets minder zeker van: gaat zo’n relatief kleine luchtvaartmaatschappij deze crisis wel overleven? Ik kan me voorstellen dat je dan liever nu je geld terugkrijgt dan een voucher. Maar daadwerkelijk geld op je rekening krijgen voor de geannuleerde vluchten leek onmogelijk bij bijna alle maatschappijen.

 

En dat is dus niet de bedoeling, sterker nog, het mag gewoon niet, zo heeft de Europese Commissie laten weten. De keuze voor een financiële vergoeding valt onder het recht van de passagier in het Europees passagiersrecht.

 

Dus mocht jij één van die gedupeerden zijn die nu met een ongewenste voucher zit: maak er werk van. Maar, aan de andere kant, mocht jij die voucher wel prima vinden, hou ‘m dan vooral. Hoe meer mensen een voucher accepteren, hoe groter de kans dat de airlines het overleven en hoe groter de kans dat je je voucher in de toekomst dus kunt gebruiken. De vliegmaatschappijen en je medereizigers zullen je dankbaar zijn!

 

Door: Wieke Veenboer

Wieke Veenboer woont in Amsterdam. Ze is een graag geziene gast in de Amsterdamse horeca en probeert af en toe zelf een keukenprinses te zijn. Ze houdt van reizen, verslindt boeken maar speelt ook Netflix uit.

Afbeelding van Wieke Veenboer