Nee-ja-sticker vervangen? Waarom moeilijk doen als het al zo eenvoudig is? 

 

Waarom wil je zoiets simpels als een sticker vervangen door een digitale QR-code? Typisch gevalletje van moeilijk doen als het al zo eenvoudig is.

 

 

 

Heb jij ‘m op je brievenbus zitten? De nee-ja- of nee-nee-sticker om geen ongewenste reclame in je bus te krijgen? Niet iedereen is even enthousiast over het pakket dat wekelijks op de mat ploft. Met zo’n sticker ziet de bezorger in een oogopslag of hij wel of geen krantje in je bus moet doen en kan hij door naar het volgende huis. Supersimpel toch?

 

Maar nu heeft de folderbranche bedacht dat het helemaal anders moet en komt die met een nieuw digitaal systeem waarbij je online of telefonisch aan moet geven of je de folders en/of huis-aan-huisbladen in de bus wilt. Binnenkort krijg je een kaart waar een hippe QR-code op staat die je weer doorverwijst naar een website waar je aan kunt geven dat je de krantjes wel of niet wilt ontvangen. Als je dat niet doet verandert er niets, want de bezorgers gaan ook via een lijstje of een app bijhouden op welke adressen er wel of geen sticker op de bus zit.

 

Volgens de brancheorganisatie die de stickers uitgeeft wil een op de drie huishoudens geen folders. Daarover zegt hun voorzitter Thomas Hopman: ‘In de praktijk vinden veel huishoudens een sticker halen ‘gedoe’ of een sticker plakken ontsierend op de brievenbus. In het nieuwe systeem is het bewust heel makkelijk gemaakt om je voorkeur aan te passen. Dit is onder meer gedaan met het oog op duurzaamheid, want dan kan je ook regelen dat je even geen folders ontvangt als je op vakantie bent, of juist wel in de decembermaand als de feestdagen eraan komen.’

 

Meine güte, wat een getrut. Leg die stickers toch gewoon bij de klantenservice van de supermark of bij de bibliotheek, dat is toch veel handiger? Nu moet je weer iets via de computer regelen en lang niet iedereen snapt hoe het met zo’n QR-code werkt of wil haar adresgegevens delen met de zoveelste vage instantie.

 

En wat een klus voor al die pubertjes die als bijbaantje wekelijks die folderpakketjes in de bus proppen. Ik vraag me echt af of die jongeren er wel zin in hebben om heel nauwkeurig te noteren of iemand wel of geen foldertjes wil hebben. We hebben het over pubers hè, die al moeite hebben om hun ontbijtbord in de vaatwasser te zetten. Waarom moeilijk doen als het al zo makkelijk is? Zit er een sticker? Dan weet je wat je moet doen. Nee of ja; hoe moeilijk kan het zijn?

Bron: Radar 

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit