Was je vlucht vertraagd?

 

Caroline: Ontzettend vervelend als je op het punt staat om naar de luchthaven te vertrekken en je erachter komt dat je vlucht vertraagd is. Laat staan gecanceld!

 

Half vier ’s ochtends, ik ontwaak uit een onrustige slaap , want we moeten erg vroeg op om vanuit Nice terug naar huis te vliegen. Als ik op mijn iPhone kijk om te zien hoe laat het is, zie ik dat ik mail heb. Nee! Onze vlucht is gecanceld! Gatverdamme! Ik vlieg ongeveer tegen het plafond en begin gelijk de nummers uit de mail te bellen. Lukt niet. Niet omdat ze in gesprek zijn, maar omdat ik geen verbinding krijg, 0900-nummers bellen blijkt geen optie. Ik open mijn laptop en begin te googelen. Niks lukt, nacco, niente, nada. Allemachtig, wat nu? Puberella ronkt ondertussen nietsvermoedend door. Ik zet onze opties op een rij. Auto huren? Pfff, moet ik in mijn eentje met mijn gammele après-borstkankerlijf (dit gebeurde vorige zomer) dat hele pokkeneind rijden, dat gaat ’m niet worden. Naar een hotel? En dan? Trein? Zou kunnen. Wèh, ik wil gewoon naar huis! Vandaag!

 

Best een beetje wanhopig kijk ik op zo’n vliegticketsite, zie ik ineens dat er nog vluchten zijn, sterker nog, er is er zelfs eentje die nóg eerder vertrekt dan onze gecancelde. Ik denk niet na over de prijs (enkeltjes, dus pepertjeduur) en boek. Trommel mijn kind uit bed, bestel een Uber en daar gaan we, naar huis!

 

Wèh, ik wil gewoon naar huis! Vandaag!

 

Eenmaal thuis wist een vriendin die in de reiswereld werkt dat ik mijn kosten kon claimen. Sterker nog, ze ging het voor me regelen. Ik heb niet alles vergoed gekregen, maar toch wel een groot gedeelte.

 

Als je nou ook pech hebt met je vlucht en niet zo’n vriendin: er zijn inmiddels allerlei organisaties die je daar via hun sites mee kunnen helpen. Zoals Vlucht-vertraagd.nl, dat al sinds 2010 – als een van de eerste op de Europese markt – opkomt voor de rechten van vertraagde passagiers uit heel Europa. Via de site, beschikbaar in zeven verschillende talen, helpen ze gedupeerde passagiers bij het claimen van de wettelijke vergoeding bij vluchtvertraging, annulering en overboeking.

 

In hun persbericht lees ik dat in juli 28 procent van de passagiers met vertrek op een Nederlandse luchthaven te maken had met vertraging van minimaal een kwartier of zelfs annulering. Van de gedupeerden hadden 22.700 passagiers recht op een vergoeding, in juli 2016 waren dit 21.500 passagiers. Passagiers hebben recht op een vergoeding zodra een vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk is voor een vertraging van minimaal drie uur.

 

Het is dus echt de moeite waard om je er na je vakantie even in te verdiepen als er van alles mis is gegaan.

 

 

Journalist Caroline Griep doet iedere dag weer een poging tot opgeruimd leven. Daar schrijft ze over. En over alles wat er verder bij komt kijken om haar bestaan als zzp’er, emptynest-moeder, vrouw van 50+ en herstellend borstkankerpatiënt op de rails te houden.

Fotografie portret: Esmee Franken, visagie: Linda van Iperen, haarstylist: Mandy Huijs

Beeld: Lifestyle news