Lijd jij ook aan de vrijetijdsziekte?

 

Wordt ook wel het ‘omgekeerd kortjakje-syndroom’ genoemd.

 

 

Gefeliciteerd! Het is je weer gelukt, dus laat die vakantie maar beginnen. Nu maar hopen dat je niet ziek wordt natuurlijk. Want dat overkomt je nogal eens. Algehele malaise du moment dat de boog niet meer gespannen is. Snotteren, hoofdpijn, grieperig, hondsmoe. Soms een beetje onbestemd – dat je je afvraagt wat er nou toch aan de hand is. Je had je hartstikke verheugd op dit moment en opeens voel je je belabberd in plaats van blij en heb je nergens zin in. De kans is groot dat je aan de vrijetijdsziekte lijdt. Wordt ook wel het ‘omgekeerd kortjakje-syndroom’ genoemd, waarbij je juist op z’n best bent als je lekker aan de bak kunt en instort als er niets meer moet. Het werd vaak aan de zomervakantie gelinkt, die vrijetijdsziekte. Waarschijnlijk omdat we dan langer vrij zijn dan met de kerst. Maar eigenlijk is ie van alle vakanties en voor sommige mensen – met name de hoofdpijnklanten – van elk weekend.

 

Even het verloop: druk zijn en in de vijfde versnelling staan, zetten je lichaam aan om stresshormonen en adrenaline aan te maken en daardoor ben je minder snel moe en ga je makkelijk over je eigen grenzen heen. Je woont jezelf uit, met andere woorden. En dat is niet bevorderlijk voor je immuunsysteem en maakt je vatbaarder voor virussen en bacteriën. Vrij zijn en terug naar standje ontspannen betekent dat de aanmaak van de stresshormonen en adrenaline stagneert. Onwillekeurig luister je beter naar je lichaam. Tel daarbij op dat je immuunsysteem door al dat gestress uit balans is geraakt en je bent aan de beurt met de feestdagen.

 

Of er iets aan te doen valt?

 

  1. Vaker handen wassen, zodat bacteriën en virussen minder vat op je hebben. Vooral lekker grondig, met veel water en zeep – desinfecterende mag! – en dan drogen met een handdoek die bij voorkeur schoon is. 
  2. Genoeg slapen. Gewoon omdat dat overal goed voor is en bovendien erg lekker.
  3. Genoeg zuurstof. Dat houdt je hoofd koel en is ook weer goed tegen allerlei beestjes die in de warmte goed gedijen. Dus ventileren, ramen open en hoppa naar buiten.
  4. Bewegen, sporten, zweten. Word je sterk van en mocht er onderhuids al iets broeden, dan zweet je dat eruit!
  5. Toch verkouden? Vitamine C, thee met honing en vooral kippensoep.
     

Beter dan maar door blijven hollen. Want die man met die hamer komt toch wel en des te langer die zich heeft kunnen voorbereiden, des te harder de dreun.

 

 

Fijne vakantie!

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Fotografie: Nikita Holst

Afbeelding van Brigitte Bormans