KPN heeft het gedaan

 

Je zal gisteren maar te maken hebben gehad met een noodsituatie. De alarmnummers waren urenlang onbereikbaar vanwege een grote landelijke storing.

 

 

Nederland lag gisteren op z’n gat. En hoe. Daarom is het ook niet gek dat de top van KPN vandaag niet zo lekker op z’n bureaustoel zit. Ze hebben heel wat uit te leggen aan minister Grapperhaus die zich gisteren, heel begrijpelijk natuurlijk, persoonlijk met deze landelijke storing bemoeide. Want Wat.Een.Puinhoop heeft KPN er gisteren van gemaakt. 

 

Om het allemaal nog een tikkie erger te maken verstuurde NL-Alert het verkeerde telefoonnummer als alternatief noodnummer. Ik moest er bijna om lachen toen ik hoorde dat het ging om de WhatsApp-tiplijn van De Telegraaf.

 

Honderden mensen die dringend met de hulpdiensten in contact wilden komen vanwege brand, inbraakpogingen en verkeersongevallen waren dan ook stomverbaasd dat ze iemand van de krant aan de lijn kregen.

 

Bij NL-Alert hebben ze vandaag vast ook een moeilijke dag. Ik probeer me voor te stellen hoe dat gisteren nou kon gebeuren. Iemand bij NL-Alert kreeg de opdracht om een bericht zitten tikken. Hij heeft vast even moeten zoeken naar het juiste nummer. Ik zou dan eerst effe checken of het nummer ook klopt voor ik op de verzendknop zou drukken. Maar dat was blijkbaar niet gedaan, want huppakee, daar was de verkeerde informatie bij deze noodsituatie. Pas na een uur kwamen ze er bij NL-Alert achter dat het verkeerde WhatsAppnummer in het bericht was gebruikt en stuurden ze een correctie de wereld in.

 

Wat gênant! Je zou maar in kritieke toestand ergens op de grond liggen zeg. De mensen om je heen moesten dan in die blinde paniek ook nog eens improviseren. Moesten ze je dan maar zelf naar de EHBO-brengen? Of kon er iemand naar de dichtstbijzijnde brandweerkazerne rennen om hulp te halen? Of hoopte je dat je één van al die dienstdoende agenten die de straat op waren gestuurd tegen het lijf zou lopen, zodat je die om hulp kon vragen? Kortom het was een flinke puinhoop.

 

 

Deze hele situatie laat maar weer eens zien hoe griezelig afhankelijk we inmiddels zijn geworden van al die technologie. Die noodklok van de kerk was vroeger zo gek nog niet. Die deed het tenminste gewoon.

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit