songfestivalfeest
songfestivalfeest

Is vitamine D wel zo goed voor je als ze zeggen?

 

Minder moe, net wat goedgemutster, je voelt je gezonder, je doet wat energieker; het zijn de symptomen van de lente. Ik heb er ook last van. Om het maar even op z’n anno 2019’s uit te drukken: ik ga lekker op zon.

 

In geval van herfst en winter cheat ik mezelf er altijd een beetje doorheen. Nee nee, geen zorgen, ik doe niet aan zonnebanken, maar ik probeer mijn vakanties zo te boeken dat het hier kantje boord herfst wordt en net aan geen lente is. Dat verkort de winter toch bijna met een hele maand, waardoor ‘ie in theorie nog maar twee maanden duurt. Nu begrijp je ook meteen waarom ik nooit een euro overhoud, want ik ben inderdaad héél slecht met cijfers.

 

Terug naar de symptomen van de lente, want daar wil ik het fijne van weten. Iedereen begint altijd meteen te oreren dat het komt door het gebrek aan en het opnemen van vitamine D, want dat is tenslotte wat die zon met zich mee brengt. Maar wat ís vitamine D nou eigenlijk? En wat doet ’t? En waarom heb je het zo nodig in je leven? Komt ‘ie.

 

De zon is zo’n beetje de hoofdleverancier onder de vitamine D. Door het zonlicht wordt de vitamine aangemaakt in de huid. Je kunt die D weer opdelen in D2 of D3 en ga zo nog maar even door, met allemaal hun eigen opgedeelde superkracht. Maar samengevat is het eigenlijk een bouwsteen die ervoor zorgt dat de processen in je lichaam en hersenen naar behoren werken. Er bestaan wetenschappelijke onderzoeken die zelfs zeggen dat een lage vitamine D-spiegel en psychische klachten met elkaar te maken hebben. En naast calcium is het de belangrijkste bouwstof voor sterke botten. Belangrijk? Ja dus.

 

Het is een fabel dat alleen de zon zorgt voor de aanlevering van vitamine D; zo zit het ook in vette vis, alleen in een veel lagere dosis, en je kunt het tot je nemen in de vorm van een supplement. Maar het is wel essentieel dat je zo nu en dan wat echt daglicht vangt, de meest ideale situatie is dat je tussen 11:00 uur en 15:00 uur zo’n 15 tot 30 minuten buiten spendeert met ontblote handen en hoofd. Is dat rondje lopen na de lunch toch niet zo ingedut als het soms lijkt. Op onze breedtegraad is de zonkracht vooral aan het einde van het voorjaar en in de zomer sterk genoeg om vitamine D aan te maken. Waarom we nu dus allemaal ineens zo vrolijk doen? Joost mag het weten, geniet er maar gewoon van.

 

P.S.: De zonkracht is nu al wél zo sterk dat je zonnebrandcrème nodig hebt, lees maar even hoe dat zit.

 

 

Bron: Gezondheidsnet

 

 

Door: Redactie Amayzine