Hoeveel abonnementen heb jij?

 

Wedden dat het er veel meer zijn? Want abonnementen zijn ‘een blinde vlek’.

 

Hoeveel abonnementen heb jij? Telefoon, krant, internet en tv. Vier dus? Oh ja en wacht even, Netflix. Vijf dus. Valt mee toch? Bijna iedereen denkt dat hij vijf abonnementen heeft, maar de meeste mensen hebben er vijf tot vijftien en jongeren tot 25 jaar gemiddeld zelfs zestien. Hoeveel we daar maandelijks aan kwijt zijn? Geen idee eigenlijk, maar veel kan het niet zijn, toch?

 

‘Abonnementen zijn een blinde vlek’, zegt budgetvoorlichter Nibud. Er komen steeds meer aanbieders van (online) abonnementen en we maken maar al te makkelijk gebruik van allerlei diensten die het leven makkelijker en leuker maken. Zonder de consequenties en de voorwaarden te overzien overigens. En als we er dan vanaf willen, kunnen we het contract niet meer vinden of zitten we er ongewild nog een hele poos aan vast. Met name dat laatste overkomt naar schatting 30% van alle abonnementhouders.

 

Behalve de meest voorkomende abonnementen als telefoon, tv en internet, zijn er ook tal van streamingdiensten waar je je op kunt abonneren. Netflixen is al een werkwoord geworden. En dan zijn er nog Apple tv, NPO start, Prime Video, NL Ziet en wat al niet meer. Voor een paar centen ben je wanneer je maar wilt verzekerd van de fijnste series en allernieuwste films en hoef je de deur niet eens meer uit. Een krantenabonnement in de vorm van iedere ochtend een krant in de bus heeft bijna niemand meer. Want een online abonnement is goedkoper en zo heb je het nieuws ook altijd bij de hand. Sportscholen en dieetclubs vervolgens. Hoe makkelijk is daar een handtekening gezet op een moment van goede voornemens? En welke jonge stadsbewoner maalt er nou nog om een auto of eigen fiets? Liever een abonnementje dan eigendom, toch? Al is het alleen maar om gedoe met onderhoud te voorkomen.

 

En dan, op zo’n dag dat je je afvraagt waar dat geld toch steeds blijft, je eens goed voor je financiën gaat zitten en met een stofkam door je administratie ploegt, komen al die abonnementen voorbij en dan tel je alles eens bij elkaar op en dan valt het totaal vies tegen. Dat checken moeten we vaker doen, adviseert het Nibud. Zo krijgen we meer grip op onze uitgaven. Want hoewel een op de vijf Nederlanders een abonnement niet eens als een vaste uitgavenpost ziet, is het dat natuurlijk wel. Het gevaar is dat het vaak om veel kleine bedragen gaat. En alle kleine beetjes helpen, was het toch?

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans