Hallo klantenservice, mag ik gewoon iemand aan de lijn alstublieft?

 

Steeds vaker moet ik een probleempje oplossen via een digitale klantenservice, terwijl ik eigenlijk gewoon iemand aan de lijn wil die me met een fijne stem gerust kan stellen.

 

 

 

Maanden geleden bestelde ik een boek. Niks bijzonders, ware het niet dat het boek pas gedrukt zou worden bij een bepaald aantal kopers. Dus wachtte ik netjes tot ik bericht kreeg dat het boek gedrukt zou worden en het na lancering ook daadwerkelijk naar mij verzonden zou worden. Al een hele week zag ik in mijn PostNL-app dat het brievenbuspakketje eraan zat te komen. Maar terwijl om mij heen iedereen dat boek al zo’n beetje in huis had, bleef bij mij de brievenbus akelig leeg.

 

Wat te doen? Op naar het postpunt bij mij in de buurt waar een heel aardig meisje meteen voor me aan de slag ging maar ook uit haar computer geen boek kon toveren. Ook zij zag dat het boek ergens in de virtuele wereld was blijven hangen. Wel waren er twee tegenstrijdige berichten op haar scherm te zien. Een dat zei dat er wel een bezorgmoment was, maar dat de postbode het wegens drukte niet gehaald had. En het andere gaf aan dat het pakket nog helemaal niet door PostNL was ontvangen of verwerkt. Ik moest maar even bellen met de klantenservice, dat ging volgens haar veel sneller dan dat getrut via de computer en ze gaf me het telefoonnummer mee. Maar dat nummer deed het niet meer en zo ging ik van het kastje naar de muur en weer terug.

 

Ik zat dus gevangen in de loop van de digitale wereld met haar chatboxen, doorverwijzingen naar andere pagina’s en een voor mij onbereikbare klantenservice. Terwijl ik eigenlijk gewoon aan een mevrouw of meneer wil vragen waar mijn pakketje is gebleven. Noem me maar ouderwets maar ik zit dus helemaal niet te wachten op een robot die slechts uit vier antwoorden kan kiezen op mijn vraag en me vervolgens met een kluitje in het digitale riet stuurt waardoor ik nog steeds niet weet wanneer mijn boek op de mat ploft. Hallo klantenservice, mag ik gewoon iemand aan de lijn alstublieft?

 

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit