Een aandenken aan Maastricht – en aan Maastricht alleen? 

 

Iets dat je mee terugvoert naar de plekjes die je bezocht en de momenten die je beleefde.

 

Overdrijf ik als ik zeg dat het met Maastricht een beetje is zoals met een goede wijn? Dat het Onze Lieve Vrouweplein met haar eindeloze terrasjes en imposante basiliek heus geen krans behoeft? De Maasboulevard, het Stadspark en het creatieve Jekerkwartier geen introductie? Dat het maar al te moeilijk kiezen is uit al die verschillende ambachtelijke vlaaien van al die al even ambachtelijke bakkers? Dat het smullen geblazen is op de vrijdagmarkt en dat je ogen tekortkomt bij Boekhandel De Dominicanen in de gelijknamige kerk? En dat je neus overuren maakt bij koffiebrander Blanche Dael en ’t Rommedoeke niet te vergeten – vanwege die niet te missen typisch Limburgse stinkkaas?

 

Misschien is het wel vanwege de alom bekende Maastrichter faam dat er werd gezocht naar een heel unieke en volstrekt onalledaagse manier om de stad een beetje met je mee naar huis te geven na een bezoekje. Iets dat je onherroepelijk mee terugvoert naar de plekjes die je bezocht en de momenten die je beleefde. Onder het motto dat weinig zintuigen zo sterk associëren en herinneren als onze neus kwam van het een het ander en werd eind november het eerste flesje Ton sur Ton Maastricht door Maastrichts burgemeester Annemarie Penn-te Strake in ontvangst genomen.

 

Een eau de parfum inderdaad. Geslaagd voor hem én voor haar en ontworpen door parfumeur en geurontwerper Tanja Schell, die zich voor deze wel heel speciale gelegenheid liet inspireren door de geuren, de historie – denk aan oude ambachten, handel en tradities – de dynamiek, de creativiteit en de internationale allure die haar stad haar te bieden hebben. Als je goed ruikt – en natuurlijk doe je dat – kun je op vijf geurtonen komen. Variërend van kruidige specerijen, suède, frisse lindebloesem en sappige perzik tot nude – waarin musk, ambergris en tabak samenkomen. 

 

Nadat de stad Keulen in 1709 haar Eau de Cologne kreeg, is er nu eindelijk nóg een stad met haar eigen eau de parfum en dat is best chic. Ton sur Ton Maastricht in dit geval. Exclusief verkrijgbaar bij de Bijenkorf Maastricht (€ 79,95 voor 50 ml) en het Maastricht Visitor Center. Waarbij mag worden aangetekend dat er per geurtoon in de loop der tijd ook nog eens verschillende producten worden ontwikkeld. De hand & body wash met de geur épices is er overigens al en de rest zal ongetwijfeld snel volgen. 

 

Mocht je in zijn voor een romantisch hotel vlakbij de Markt, dan is Monastere een aanrader en hou je van wijn en van lekker eten dan is Wijnrestaurant Mes Amis vlakbij het Vrijthof een aanrader.

 

 

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans