De drive-through begrafenis?

 

Je staat stil naast een klein, wit gebouw. Laat de motor rustig uitgaan tot er een stoplicht voor je op groen springt. Langzaam rijd je een aantal meter vooruit, tot je bij een raam opgewacht wordt door een vriendelijke vrouw met een tablet. Maar nee, er wordt geen hamburger met een grote friet, milkshake en extra frietsaus besteld. Daarvoor in de plaats worden de handen gevouwen en bid je samen, teken je het formulier op haar tablet en krijg je wat wierook. Alles wordt gefilmd en binnen afgespeeld voor iedereen om te zien. 

 

Dit is de realiteit van de nieuwe uitvinding van de drive-through begrafenis in Japan. Met de constant ouder wordende bevolking en de afname in geboortes per jaar loopt Japan tegen een ‘demografische tijdbom’ aan. Om met de begrafenisindustrie, met een omzet van 16 miljard dollar, mee te kunnen komen, is deze uitvinding bedacht. Mensen hoeven op deze manier de comfort van hun eigen auto niet te verlaten en het hele proces duurt maar enkele minuten. 

 

Volgens Masao Ogiwara, het creatieve brein achter de drive-through begrafenis, zijn er te veel vrienden, familie en kennissen die niet naar begrafenissen durven te gaan door mobiliteitsproblemen. Voor diegenen in een rolstoel is het een heel gedoe om de auto uit te komen en naar binnen te gaan, volgens Ogiwara. Zijn doel is ervoor te zorgen dat ook dit deel van de bevolking zich comfortabel genoeg voelt om naar een begrafenis te komen. 

 

Mijn mening over deze 21e-eeuw versie van de begrafenis is wisselend. Aan de ene kant: goed toch? Hoe meer mensen bij een begrafenis kunnen zijn, des te beter. Daar hebben we allemaal recht op. Maar ik kan het niet helpen om het toch een tikkie gek te vinden. Wat vind jij?

 

 

Door Danique van Leeuwenstijn