Lekker online shoppen voor sinterklaas en kerst? Lees dan eerst dit even.

 

Wees eens eerlijk: hoe vaak lees jij de voorwaarden als je online iets koopt? Precies. Het is meestal meer god zegen de greep, toch? Want die voorwaarden kunnen immers net zo goed geknipt en geplakt zijn van een andere site en ze gaan er heus niet in vermelden dat ze 100% garantie op onbetrouwbaarheid geven. Dus hup, klikken maar.

 

Bij de grote jongens kun je er gelukkig gewoon vanuit gaan dat je het ‘vandaag besteld, morgen in huis’ bezorgd krijgt, maar bij onbekendere webshops loopt het nogal eens mis. Volgens de politie doen ongeveer 45.000 mensen aangifte van online aankoopfraude. In 2016 zijn 35 webshops afgesloten door betaaldienstverleners vanwege internetoplichting.

 

In een kwartiertje schijn je een webshop in elkaar te kunnen knutselen

 

Heel fijn dus dat justitie besloten heeft om daar iets aan te gaan doen. En ook dat ze het aangekondigd hebben voor we massaal online sinterklaas- en kerstcadeaus gaan bestellen. Hopelijk schrikt het idee flink af.

 

Overigens schijn je in een kwartiertje een webshop in elkaar te kunnen knutselen, daar hoef je echt geen professionele ondernemer voor te zijn. Als je site er een beetje gelikt uitziet, kun je al snel bestellingen krijgen. Misschien heb je wel helemaal geen kwaad in de zin, en ben je al helemaal niet louche, maar kun je de vraag gewoon niet aan. En dan gaat het mis. Dus bezin voor je begint, voor je het weet sta je bekend als oplichter. Maar dit als adviesje terzijde.

 

De maatregel, en ik citeer even uit de krant, bestaat er in grote lijnen uit dat na drie aangiften van fraude de namen van malafide webwinkels doorgegeven worden aan betaaldienstverleners. Deze kunnen dan besluiten om transacties via diensten als iDeal te blokkeren. Als de stekker op deze manier uit een webwinkel getrokken wordt, kan deze geen geld meer binnenhalen via internet. En dan wordt het lastig om je shop in de lucht te houden.

 

De nieuwe aanpak komt dus, kort gezegd, neer op het verstoren van oplichtingspraktijken. Uiteraard doet de politie ook aan opsporingen en onderzoek. De betaaldienstverleners die ingelicht worden doen zelf ook nog controles om vast te stellen of het daadwerkelijk om oplichting gaat. Om te voorkomen dat kwaadwillende consumenten de nieuwe aanpak misbruiken om webwinkels te saboteren.

 

Dus als we nu ook zelf nog gewoon kritisch naar een site kijken en niet meteen klakkeloos klikken, komt het vast prima in orde met onze feestmaandaankopen.

 

Journalist Caroline Griep doet steeds weer een poging tot opgeruimd leven. Daar schrijft ze over. En over wat ze iedere dag tegenkomt tijdens haar ochtendwandeling door de media.

Bron: NRC Handelsblad
Fotografie portret: Dingena Mol, Haar & make-up: Astrid Timmer