Worden mannen hier echt als holbewoners neergezet?

 

 

Gillette heeft een nieuwe reclamecampagne. Het bedrijf wil het stereotiepe beeld van de man veranderen. Wereldwijd voelen mannen zich door deze commercial enorm aangevallen.

 

 

 

In reclamespotjes werden jarenlang dezelfde beelden gebruikt. De vrouw als domme bimbo die het wasmiddel aanprijst. De man die in zijn houthakkershemd de klussen in huis doet. Gelukkig is dat anno 2019 heel erg achterhaald en is er ook in de reclamewereld sprake van een grote verandering in hoe er naar mannen en vrouwen gekeken wordt.

 

Volgens Jens van Tricht, die zich inzet voor de emancipatie van mannen, laat de reclame van Gillette juist zien “hoe het is als je niet in het hokje van de klassieke mannelijkheid past” en wil het merk daarmee het taboe daarop doorbreken. “Je hoeft niet alleen stoer te zijn, je mag ook je kwetsbare kant tonen.”

 

Maar er is wereldwijd een heel grote groep mannen die vindt dat ze in deze reclame juist weer als een stel holbewoners worden neergezet. Alsof ze alleen maar kunnen BBQ-en en vrouwen willen lastigvallen. Terwijl de gemiddelde man zich juist achter de #MeToo-beweging schaart en dat achterhaalde beeld van zich af wil schudden.

 

Ik heb de Gillettereclame drie keer bekeken en ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed.

Is het nou echt zo erg hoe De Man hier wordt neergezet? Ik zie in het filmpje hoe mannen inderdaad nogal ouderwets denken en vrouwonvriendelijk handelen. Die vrouwen als lustobject zien en haar op de werkvloer niet serieus nemen.

 

Maar ik zie ook mannen die dat juist wel doen. Die een vrouw op waarde weten te schatten. Met beauty en brains bedoel ik dan. Ik zie een vader die zijn dochter leert dat ze sterk is. En ik zie een man die vechtende kinderen, jongetjes in dit geval, uit elkaar haalt.

 

In mijn ogen ook een heel sterk signaal. Want is oorlog niet het domein van mannen?

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit