Staat Frankrijk op je vakantielijstje? Meestal moet je dan via Parijs naar je vakantiebestemming en daarom is het wel het handig om even te checken of je auto straks nog welkom is op de beroemde ringweg rond de stad. Want de regels zijn weer veranderd. En dit keer het gaat niet alleen om milieuzones, maar ook om het gewicht van je auto. Ingewikkeld? Mais non, ik zet het voor je op een rijtje.
De Périphérique: meer dan alleen een ringweg
De Boulevard Périphérique, zoals de Parijzenaar ‘m noemen, is de drukste weg van Frankrijk.Ik ken mensen die zich nu al druk maken over dat uurtje dat ze straks over die ringweg moeten rijden als ze op weg zijn naar de Méditerranée. Want deze autoroute rondom Parijs is elke dag goed voor zo’n miljoen voertuigen. Niet zo gek dus dat de stad al jaren bezig is om die verkeersstroom schoner, rustiger en veiliger te maken.
Vanaf dit jaar pakt Parijs het rigoureus aan. De Périphérique wordt namelijk onderdeel van een bredere zone waarin strengere milieuregels gelden. En dat heeft gevolgen voor iedereen die met de auto Parijs in of door wil en dus ook voor jou als vakantieganger.
Zeg maar ‘bonjour’ tegen de Lage Emissiezone (ZFE)
Parijs heeft sinds een paar jaar een zogenaamde ZFE, een Zone à Faibles Émissions. In gewoon Nederlands: een lage-emissiezone. Alleen voertuigen die aan bepaalde strengere milieueisen voldoen, mogen daar nog rijden. Het werkt met het Crit’Air-vignet. Deze sticker is er met klasse 0 (voor elektrische auto’s) tot 5 (voor de meest vervuilendedieselwagens). Parijs wil dit jaar alle auto’s met een Crit’Air 4 of 5 verbieden, en op termijn zelfs voertuigen met Crit’Air 3. Dus ook als je ‘alleen maar even over de Périphérique’ rijdtop weg naar je vakantiebestemming. Heb je geen sticker op je voorruit dan riskeer je een boete van €68 voor een personenauto. Zorg daarom dat je dit vignet op tijd aanvraagt – dat kan eenvoudig online, ook voor buitenlandse voertuigen.
Nieuwe regels voor gewicht: SUV’s in de gevarenzone
Heb je een elektrische auto dan moet je even opletten. In 2025 komt er een nieuwe regel voor zware voertuigen. Parijs wil namelijk het aantal zware, grote auto’s in de stad terugdringen – denk aan SUV’s, pick-ups en grote elektrische voertuigen. Want ook al zijn die elektrisch, ze wegen vaak meer dan 1.600 kilo.
Vanaf 1 juli 2025 (dus vlak voor de zomervakantie) wordt in Parijs een extra parkeertarief ingevoerd voor voertuigen boven een bepaald gewicht. In sommige zones moet je straks tot drie keer zoveel betalen als je zware (elektrische) auto daar parkeert. Voor deze auto’sbedragen de parkeertarieven €18 per uur in de arrondissementen 1 t/m 11 en €12 per uur in de arrondissementen 12 t/m 20. Een middagje parkeren in het centrum kost je dan zomaar €108,-
De maatregel geldt ook voor buitenlandse kentekens. Reken dus niet op uitzonderingen als je voor een weekendje op op citytrip gaat.
Milieubewust reizen? Zo doe je het slim
Ik ga ook het liefst met mijn eigen auto op stap. Zeker als mijn huisgenoten meegaan is het ook goedkoper dan 4 tickets voor de TGV. Maar Parijs wordt steeds minder autovriendelijk – of beter gezegd: steeds selectiever voor welke auto’s welkom zijn. En met mijn zware elektrische auto haal ik ook een hoop gedoe op mijn hals
Wat kun je doen?
• Controleer je Crit’Air-klasse via de officiële website certificat-air.gouv.fr. Je kunt daar je kenteken invoeren en meteen zien welke sticker je krijgt.
• Plan je route slim. Als je de Périphérique wilt vermijden, kun je kiezen voor alternatieve routes via de A86 of andere snelwegen buiten de stad.
• Kies een lichte(re) auto als je een nieuwe huurt of koopt. Vooral bij elektrische auto’s zit het verschil vaak in honderden kilo’s.
• Gebruik P+R-terreinen buiten Parijs. Veel forenzen zetten daar hun auto neer en reizen verder met het OV. Scheelt stress én geld.
Uitzonderingen en praktische tips
Zoals altijd zijn er uitzonderingen. Medische hulpdiensten, taxi’s, oldtimers met een speciale status en voertuigen van mensen met een handicap vallen vaak buiten de standaardregels. Maar dit moet je wel kunnen aantonen met de juiste papieren. En nog iets, er zijn inmiddels veel meer Franse steden die hun eigen milieuzone-regels hebben. (Denk aan Lyon, Grenoble, Marseille) Dus ook als Parijs niet je eindbestemming is, kan die sticker op je auto wel handig (of zelfs verplicht) zijn.
Wat betekent dit voor jou als toerist?
Reizen naar Parijs met de auto wordt dus wat ingewikkelder. Vooral voor wie een wat oudere diesel rijdt, of een zwaardere elektrische auto bezit. Maar als je je goed op je bezoek voorbereidt blijft Parijs natuurlijk een fantastische stad om zelfs om even een omweggetje voor te maken. En zeg nou zelf, een stad met schonere lucht is toch veel fijner? Bon Voyage!