De kassajuf gaat zo langzamerhand verdwijnen en dat vind ik zo jammer.
Vroeger was heus niet alles beter. Er zíjn ‘recente’ innovaties waar ik heel gelukkig van word. Parkeersensoren bijvoorbeeld (jeuj!). Of de zelfreinigende oven. En nu is er nog eentje in opmars. Kassaloos winkelen. Lekker snel alles in je tas gooien en de deur van de super uitlopen. Na 10 minuten wordt het bedrag van je boodschappen van je rekening geschreven. Lekker efficiënt.
Maar even denken. Moeten we daar nou blij mee zijn?
Ja, je kunt razendsnel shoppen en hóeft niet op de oudere dame te wachten die pas begint met een tientje te pakken en uit te vouwen uit haar krappe portemonneetje wanneer ze haar boodschappen in de trolley heeft gedaan, dan nog kleingeld zoekt om het bedrag netjes te passen, daarna nog even haar praatje met de kassadame afmaakt (‘Al gehoord dat Hakkenbar Peter ook al uit de buurt verdwijnt?’) en direct het bonnetje controleert – dat natúúrlijk niet klopt omdat de aanbieding niet goed is aangeslagen.
Of de iets modernere variant: je hóeft niet op je beurt te wachten tot een volgende betaalzuil beschikbaar is, en als je – uiteraard – weer vergeten bent zelf je broccoli af te wegen en toch naar die weegschaal moet lopen om dat alsnog te doen, je met het stickertje weer terugloopt, betaalt en dan steekproefsgewijs wordt gecontroleerd, dat je dan tóch vergeten bent je diepvriespizza te scannen terwijl je écht-écht geen dief bent. Rood hoofd. Opnieuw naar de kassazuil om die pizza te betalen …
Oké, het nieuwe systeem werkt dus een stuk sneller: identificeren gaat via je telefoon, je scant zelf je product en loopt daarna gewoon de winkel uit. Maar dan heb ik wel wat vragen. Want krijg je dan überhaupt nog een bonnetje? Wat gebeurt er als je thuis ziet dat het afgeschreven bedrag niet klopt? (Bewijs dat maar eens!) Hoe kom ik dan aan m’n broodtrommelspaarzegeltjes? Maar het allerbelangrijkste: hoe weet ik nou of Hakkenbar Peter wel of niet blijft?
Want met het verdwijnen van de kassière zal dat praatje natuurlijk ook verdwijnen. En hoe economisch voordelig deze innovatie ook is, veel kassières zullen hun baan kwijtraken. Voor hen is deze innovatie een groot verlies. En hoewel ik heus niet altijd zin heb in zo’n obligaat praatje ‘Inderdaad, heel hard geregend, dit weekend’, is deze vernieuwing weer een stapje verder richting robotwinkelen. De persoonlijke touch in de supermarkt verdwijnt langzaam maar zeker. En ja, dat vind ik een groot gemis.
Door: Beatrijs Bonarius
Beatrijs Bonarius is tekstschrijver & eindredacteur. Een mediavreter, zoals ze zelf zegt. Met een vrolijke, scherpe blik – en dito toetsenbord – kijkt ze voor Franska naar de actualiteit.
Leestip
Heb jij de verwarming al aangehad?
Heb jij de verwarming al aangehad?
Nee, ik doe een trui aan 36%, 153 votes
153 votes36%
153 votes
Ik doe uiteraard een trui aan, maar als het met trui te koud is gaat alsnog de verwarming aan.*32%, 136 votes