Sind sie jetzt ganz von dem Pot gerückt?

 

Het moet toch niet gekker worden! Ik lees net dat veel middelbare scholen sommige vakken niet meer aanbieden omdat er te weinig vakdocenten zijn.

 

 

Geen les. Uitval. Zullen die leerlingen natuurlijk hartstikke tof vinden, dat ze weer een uurtje vrij hebben … Kunnen ze mooi klimaatstaken. En dat zonder een les te missen!

 

Maar alle gekheid auf ein Stockje; het is toch té erg dat sommige vakken zelfs niet meer worden aangeboden op sommige scholen? Vooral bij informatica en vreemde talen, las ik, is het lastig om docenten te vinden. (Sterker nog, er is al een woord bedacht voor deze vakken: tekortvakken.) Hier, in het oosten des lands, waar van oudsher veel zaken wordt gedaan met Duitsland, is er gewoon een school die geen Duits meer aanbiedt op het vwo. Das ist toch wirklich um je über auf zu winden? Gedegen en breed onderwijs is toch een Heel Groot Goed? Heel-heel belangrijk?! De toekomst van ons land?

 

Ik ging dus even naar de site van de Rijksoverheid. Want die zou toch visionairs in dienst moeten hebben die dit tekort hebben zien aankomen, en daarop hebben kunnen anticiperen? Nou, met veel woorden wordt vaag uitgelegd dat het lastig inschatten is. Maar daarbij staat wel een inschattingsgrafiekje (!) voor de komende jaren. Met mijn matige wiskundig inzicht (met géén dank aan mijn leraar wiskunde) kan ik zeggen dat dit een somber vooruitzicht is. Duits, Frans, klassieke talen, natuurkunde, scheikunde, en met stip op 1: informatica … over een jaar of tien hebben die vakken een nóg groter tekort aan leraren. Het wordt dus nog érger dan nu.

 

Dus begrijpen we allemaal dat er snel iets moet worden ondernomen om de baby’s van nu ook op hun middelbare school de kansen te geven die zij verdienen. Misschien is het een beetje kort durch den Bocht om het met meer geld af te doen – het gaat immers ook om meer carrièreperspectief en status van leraren – maar (aanstaande) vakdocenten zou je toch ontzettend in de watten moeten leggen om – zonder overdrijven – een grote onderwijsramp te voorkomen? Want das fantastische Fremde-Zahlen-Unterweis das ich Jaren her, wenn da nog genügend Lehrer war, hab gehat, dat gun je toch iedereen? Niet alleen voor henzelf, maar vooral voor de toekomst van Nederland. Onze toekomst, dus. En die van onze (klein)kinderen.

 

 

Door: Beatrijs Bonarius

Beatrijs Bonarius is tekstschrijver & eindredacteur. Een mediavreter, zoals ze zelf zegt. Met een vrolijke, scherpe blik – en dito toetsenbord – kijkt ze voor Franska naar de actualiteit.

Afbeelding van Beatrijs Bonarius