Schouten voor dierenleed is het opeens
Er dat terwijl ik haar hoog had zitten.
Er waren er een paar in Den Haag die ik hoog had zitten. De meeste zijn inmiddels gesneuveld, maar zij stond nog fier overeind: de boerendochter die de minister van de boeren werd en als eerste minister van Europa een stokje voor het allerergste dierenleed stak. Maar helaas laat ze, voordat ze minister-af is, haar oren toch weer hangen naar de lobby van de veehandel en het veetransport, en dat is belabberd nieuws.
Het gaat hier om veetransporten. Geen ritje van hier naar Frankrijk, maar naar landen als Oezbekistan en Kazachstan waar dierenwelzijn niet bepaald hoog op de agenda staat. Volgens Europese wetgeving moeten koeien, na een etmaal onder alle denkbare omstandigheden in een volle veewagen te hebben doorgebracht, verplicht worden uitgeladen om buiten de wagen 24 uur rust, eten en drinken te krijgen. Daarna mag deze cyclus weer opnieuw beginnen en gaat de reis verder, soms duizenden kilometers ver. Alsof deze reizen nog niet genoeg droefenis zijn, bleek dat er buiten de EU regelmatig de hand wordt gelicht met de verplichte 24-uursstop. Want wat daar gebeurde onttrok zich aan de waarnemingen van de autoriteiten binnen Europa.
Niet gek dus, dat Europa anderhalf jaar geleden nog vol bewondering naar onze minister Carola Schouten keek, die paal en perk stelde aan dergelijke gruweltransporten door als eerste Europese landbouwminister alle veetransporten die zo ver gingen dat een 24-uursstop buiten de EU noodzakelijk was, te verbieden.
Tot nu dus. Want inmiddels laat ze zich leiden door een plan dat is opgesteld door Vee & Logistiek Nederland in overleg met voedsel- en warenautoriteit NVWA. Dat plan zou garanderen dat de transporten voortaan wél volgens de regels verlopen. Dat het datzelfde NVWA niet eens lukt om toezicht te houden op het dierenwelzijn in ons eigen land – de recente wantoestanden in onze slachthuizen zijn daar exemplarisch voor – mag blijkbaar geen belemmering zijn. Hoe ziet de minister dat voor zich? Dat diezelfde inspecteurs er wél voor gaan zorgen dat de regels ver weg worden gerespecteerd?
Inmiddels heeft de Europese Commissie een fundamentele herziening van het dierenwelzijnsbeleid aangekondigd, waarbij ze hoge prioriteit geeft aan de achterhaalde regels voor veetransporten. Toch jammer dat uitgerekend onze Nederlandse minister op haar schreden terugkeert en twee stappen achteruitzet in plaats van haar voorsprong te houden. Want juist daarom had ik haar zo hoog zitten.
Bron: Trouw