Schiphol?
Groot, groter, grootst!
Maar als er ook maar één radartje vastloopt…
Groot, groter, grootst! Al tien jaar lang neemt het aantal reizigers naar en van Schiphol toe. In 2018 reisden 71 miljoen reizigers via onze luchthaven, tegenover 47,4 miljoen tien jaar eerder. Als de politiek vasthoudt aan het huidige maximum, ingesteld wegens milieu- en geluidsoverlast – de vraag is alleen of we dat mogen geloven – mag Schiphol de komende twee jaar niet verder uitdijen. Let wel: de komende twee jaar. In de tussentijd worden er echter alweer volop ballonnetjes opgelaten met allemaal slimme mitsen en maren die ervoor kunnen zorgen dat Schiphol hoe dan ook toch zijn vleugels verder kan blijven uitslaan. Want, beste mensen, daar is onze economie nu eenmaal heel erg bij gebaat en tegen een bloeiende economie zegt natuurlijk niemand nee.
Maar Schiphol is al zo groot! En de kwetsbaarheid, hoe zit het daar dan mee? Als één radartje van die enorme machine vastloopt, loopt alles meteen in het honderd, lijkt het wel. Niet leuk, als je gepakt en gezakt bij de balie staat en met enorme vertragingen moet rekenen – of helemaal niet wegkomt. Nog minder leuk als je kunt fluiten naar je centen omdat de reden van je vertraging of annulering wordt weggezet onder ‘overmacht’.
Gegoogeld naar ‘storingen op onze luchthaven’ popte een aantal hits op om ‘u’ tegen te zeggen. Een hele kleine selectie hiervan:
Afgelopen week
De tankstoring van afgelopen week kan niemand ontgaan zijn. Zonder brandstof niet de lucht in, waardoor 361 vluchten werden geannuleerd en tienduizenden reizigers niet vertrokken en niet aankwamen. Wat er misging? Dat is ‘simpelweg’ niet bekend. Overmacht in ieder geval, dus jammer van je zuurverdiende vakantie als je die met een of twee dagen bekort zag.
1 juli 2019
Een storing in het bagage-afhandelsysteem op Schiphol zorgde voor een enorme chaos. Duizenden reizigers, verspreid over de wereld, zaten zonder hun koffer. Toen de storing eenmaal was opgelost betekende dat uiteraard nog niet dat iedereen zijn bagage ook weer terug had. Met onze welgemeende excuses als u het op uw vakantie zonder schoon ondergoed en eigen tandenborstel moest stellen.
1 oktober 2018
Door een stroomstoring lag op Schiphol in terminal 3 het bagagesysteem plat en die storing trof zowel de bagage voor de vertrekkende passagiers als voor de aankomende. Volgens de luchthaven werd er hard gewerkt aan een oplossing, dus dat stemde de menigte gerust. Het was echter niet bekend hoe lang de storing zou gaan duren en dat was dan weer minder. Pluspuntje: er werd wel handmatig bagage verwerkt. Minpuntje: dat ging een stuk trager.
28 maart 2018
Een storing in een reserveringssysteem voor luchtvaartmaatschappijen zorgde voor problemen op Schiphol. De softwarestoring maakte inchecken en instappen namelijk tijdelijk onmogelijk, dus dat betekende thuisblijven of juist niet thuiskomen. Toen het systeem succesvol was herstart (joepie!), was de dienstregeling inmiddels fors verstoord. De gevolgen laten zich raden.
Niet inbegrepen maar evengoed storend
Vertragingen en/of annuleringen vanwege stormen, rukwinden, sneeuw, ijs en ijzel vormen een apart hoofdstuk waar we het nu niet over hebben. Stakingen dan? Ook een ander chapiter maar evengoed goed voor heel wat ellende voor ons, passagiers. En dan zijn er nog de omwonenden die de overlast van de luchthaven moeten verduren (geluidsoverlast, kerosinelozingen in je achtertuin en wat al niet meer zij). Ze voeren heus wel actie, daar niet van. Maar van de overheid valt nu eenmaal moeilijk te winnen: veel te log, veel te machtig, veel te veel geld.
Nooit meer vliegen, hoor ik je zeggen? Zo min mogelijk en zelfs liever helemaal niet – want wie gaat er nou nog voor zijn lol de lucht in? Maar er zijn zo van die situaties dat een tochtje naar Schiphol de enige reële optie is.