Ruzie op de werkvloer

 

 

Heb je het al jaren heel gezellig op je werk, kan het dus zomaar gebeuren dat je opeens in een fors conflict zit met een collega.

 

 

Mijn vriendin B. zat er middenin. Al jaren was ze dik tevreden met haar baan, maar opeens knaagde er iets. Eerst kon ze niet zo goed haar vinger op de zere plek leggen, maar toen kreeg ze in de gaten waarom ze er chagrijnig van werd.

 
Haar nieuwe collega had de dynamiek in het team volledig op zijn kop gezet. Blijkbaar was het een nogal bijzondere tante die het niet zo nauw nam met haar functieomschrijving en vond dat ze de leiding moest nemen.

 
Niet zo handig van die dame, want dat werd haar door het team niet in dank afgenomen. Het zorgde voor een boel frustratie bij vriendin B. en haar collega’s. Het rommelde en gonsde bij het koffieapparaat, daar waar de een mopperde en de ander begrijpend meezeurde .

 
Uit onderzoek blijkt dat B. niet de enige was die in zo’n ongezellige werksituatie zat. Het blijkt dat één op de vijf medewerkers weleens een ruzie op het werk heeft gehad.

 
De vijf meest voorkomende redenen van arbeidsconflicten zijn

 

  • Botsende ego’s
  • Tijdgebrek en werkdruk
  • Gebrek aan waardering
  • Miscommunicatie
  • Onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden
     

Dat het conflict bij B. uiteindelijk escaleerde had met de manager te maken. De beste man durfde zijn handen niet te branden aan deze groep met ontevreden vrouwen en liet het probleem veel te lang doorsudderen.

 
Uiteindelijk barstte de bom en moesten HRM en later zelfs de directie eraan te pas komen om de plooien weer glad te strijken. Niet zo handig dus. Want als je het spook negeert wordt het spook alleen maar groter.

 
De enige manier om het op te lossen is door je uit te spreken. Want zo kom je tot een oplossing en blijf je niet om de hete brei heen draaien. Niet altijd even makkelijk, maar wel zo duidelijk.
 

B. en haar team knapten ervan op. Het bleek dat de nieuwe collega erg onzeker was en zich daarom enorm opblies. Nergens voor nodig. Na het gesprek, waarbij iedereen ook de hand in eigen boezem stak, was de kou uit de lucht. Het team werd er uiteindelijk beter van en B. gaat weer met plezier naar haar werk.  Zo kan het dus ook. 

 
Herkenbaar? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met ruzie op het werk. Hoe ben jij daar toen mee omgegaan?
 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit