Nog 5 nachtjes slapen
En dan, Beatrijs, en dan?
Nou, dan is het 1 april. De dag dat je pumps of instappers aantrekt, de dag dat je extra op je hoede bent voor jongetjes van een jaar of 10 die je lief een kopje koffie aanbieden – GATS! ZOUT! –, de dag dat er groene amfibieën in je onderbroek kruipen, én de dag dat bedrijven met ongeloofwaardige berichten komen.
Want dat dat laatste een modieus verschijnsel is, is duidelijk. Elk zichzelf respecterend bedrijf wil tegenwoordig met zo’n grap positief in de publiciteit komen. Maar o, o, o, dat is zó verraderlijk. Want je moet je (aanstaande) klanten natuurlijk te vriend houden met je humor, en hen vooral niet teleurstellen. Geen teleurstelling vooraf, noch achteraf. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het raketje van Ola dat in 2016 zogenaamd uit de diepvrieskisten zou worden gehaald. Boze mensen hoor, serieus. Of dat je heel gaaf nieuws deelt dat achteraf niet waar blijkt te zijn. Zoals die zelfrijdende fiets die te bestellen was op Coolblue. Geïnteresseerde mensen naar die site … Niks nakko te zien. Grap? Disappointed!
Nu is humor beheurlijk persoonlijk, maar ík vond deze twee ook gewoon niet zo grappig. Boos zou ik er niet om worden, maar iets origineler, zou wellicht wel helpen om je imago (nog meer) op te vijzelen. Wat ik dan wel geslaagd vind? Nou, ik ben nog steeds fan van een oude 1-aprilgrap van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Het telefoon-keuzemenu van de ambassade hadden ze aangepast. ‘U heeft de Russische ambassade bereikt. Toets 1 om een telefoontje van een Russische diplomaat naar uw politieke tegenstanders te regelen. Toets 2 voor de diensten van Russische hackers. En om inmenging tijdens verkiezingen aan te vragen: toets 3 en wacht op de eerstvolgende verkiezingen.’
Mooi gevalletje van zelfspot. Dát werkt toch positief? (Niet dat ik daarna extra vaak naar die ambassade heb gebeld, hoor, maar toch.)
Nog een leuke? Weet je nog dat NS-conducteurs een cursus vingerfluiten kregen in plaats van hun fluitje te moeten gebruiken? En dat de Efteling aankondigde dat baby’s voortaan ook in de Python mochten? Ik was serieus verontwaardigd over die laatste.
Maar goed. Punt is duidelijk. Stel als bedrijf klanten niet teleur en wees origineel. Als alle marketingmensen dit ook even lezen, kunnen we ons nog 5 dagen verheugen op wél leuke grappen. Ik ben benieuwd!
PS. O, nog even: heb jij nog een goede 1-apriller die je nog steeds bij staat? Waar ben jij ingetrapt? Of welke heb jij juist uitgehaald? Of welke grap vond je juist HEEL slecht?