Na de btw-verhoging in januari gaan de prijzen in de supermarkt wéér omhoog.

 

Weet je wat nou zo gek is? Dat ik er bitter weinig vertrouwen in heb, dat zo’n prijscorrectie ook eens in mijn voordeel uitvalt!

 

Weet jij wat een literpak magere yoghurt kost? Nee, oké. Dat weet namelijk bijna niemand exact. Ik heb dus maar even gegoogeld wat ik daarvoor zou moeten neertellen bij de Appie en dat is – of was – 95 cent. Ik gok dat het 95 cent was en nu pas net 99 cent is geworden. Want wat doen die leperds – en niet alleen de leperds van de Appie maar nagenoeg alle supermarktketens? Na de btw-verhoging van januari zijn de prijzen wéér verhoogd. Ditmaal om zoveel mogelijk artikelen op 9 centen te laten eindigen. Want alles wat eindigt op 9 cent lijkt goedkoper, en hoewel we allemaal weten dat dit een psychologisch trucje is dat al zo oud is als de weg naar Rome, trappen we er toch in en associëren we dat met korting.
Bij de Appie eindigde 68 procent van alle producten vorig jaar op 9 en bij de Jumbo gold dat voor ruim 40 procent. Na de btw-verhoging van 6 naar 9 procent eindigde nog maar 34 procent op 9. Tijd voor een kleine correctie dus. Hetgeen er bij de Appie op neerkomt dat driekwart van de producten nog eens duurder is geworden, terwijl dat percentage bij de Jumbo op 40 ligt.

 

Wat dat de Appie oplevert? Op jaarbasis? Zo’n slordige 125 miljoen. Gewoon hoppa in de kassa zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. En wat dan zo flauw is, is dat ze er nog vaag over gaan lopen doen ook. Zij zouden de btw-verhoging op 1 januari namelijk hebben doorberekend in de verkoopprijzen en niet, zoals sommige andere supermarkten, al in de periode daarvoor. Wat dat uitmaakt? Nou, in de maanden daarna zijn sommige prijzen licht aangepast als gevolg van marktwerking. Oh ja, en die aanpassing kan naar boven uitvallen, zeggen ze. Maar ook naar beneden hoor.

 

Weet je wat nou zo gek is? Dat ik daar bitter weinig vertrouwen in heb, dat het ook eens in mijn voordeel uitvalt, zo’n prijscorrectie. Ik kan me namelijk vaag nog herinneren wat er allemaal beloofd en niet waargemaakt is toen de euro zijn intrede deed. De periode van de rare prijzen (een tijdschrift voor 8,76 euro of een tafel voor 853,73 euro) duurde verbluffend kort, zeg ongeveer twee keer met je ogen knipperen. En toen kostte dat tijdschrift 8,99 euro en die tafel 859 euro. En hoe zat het nou uiteindelijk echt? Die gulden is toch gewoon een euro geworden.

 

Nou ja, rechtsom of linksom, dat we de pineut zijn, dat staat wel vast.

 

 

Bron: AD

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans