Misstanden in de wereld van de telefonische verkoop

Is er nog iemand die zit te wachten op ongevraagde telefoontjes van gewiekste verkopers die je iets willen aansmeren waar je ook al totaal niet op zit te wachten?

 

Een mevrouw – ze blijft liever anoniem – luistert vorige maand haar voicemail af. Wat ze hoort is een gesprek tussen twee mannen waarvan ze eerst denkt dat het straatschoffies zijn:

 

‘Die kankerlijer neemt niet op.’

 

‘Die mensen zijn allemaal kankerlijers. En daarom moet je ze verneuken, er geld uithalen.’

 

‘Zij verdienen dat geld niet, ze hebben geen recht op dat geld. Jij hebt wel recht op dat geld. Je hoeft alleen maar van ze af te pakken.

 

‘Simpel’.

 

Schokkend? Het wordt nog schokkender, want na wat speurwerk blijkt dat haar voicemail een gesprek tussen verkopers van energiemaatschappij Essent heeft vastgelegd. De verkopers schelden klanten uit en bespreken hun verkooptactiek in niet mis te verstane termen. Wat deze mannen – ai! -alleen even niet in de gaten hadden, is dat de verbinding niet verbroken was.

 

Nadat het AD dit gesprek onthulde, kwam de telefonische-verkoop-bal weer eens aan het rollen. Want er zijn nogal wat misstanden in deze tak van sport, zo zegt de Consumentenbond. En daarom eist de bond dat het kabinet telefonische verkoop totaal verbiedt. Want is er nog íemand die zit te wachten op ongevraagde telefoontjes van goed getrainde, gewiekste verkopers, die je iets willen aansmeren waar je ook al totaal niet op zit te wachten?

 

Afgelopen najaar kondigde staatssecretaris Mona Keijzer (EZ) overigens wel al aan dat de vrijheid voor telemarketeers wordt ingeperkt. Waar consumenten zich de verkopers nu alleen nog maar van het lijf kunnen houden door zich te registeren in het Bel-me-niet Register,

 

mogen ze straks nog uitsluitend worden gebeld als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. En toch gaat dit de Consumentenbond niet ver genoeg. Belangrijkste reden daarvoor? Agressieve incassopraktijken.

 

Eerder waarschuwde toezichthouder ACM al voor zes incassobureaus die consumenten onder druk zetten om onterechte rekeningen te betalen voor bedrijven als Happy Numbers, BUY2FLY en Euro Loterij. Met een totaal verbod op telemarketing kan de consument door geen van beide meer worden lastiggevallen en zijn alle problemen in één klap de wereld uit.

 

En wat vinden callcenters zelf? Die zien vanzelfsprekend helemaal niets in deze plannen. Wanneer alleen het plan van de staatssecretaris doorgaat, zouden er vijfduizend banen bij callcenters verloren gaan en als de consumentenbond zijn zin krijgt zou het om 20.000 werklozen gaan. Typisch geval van ‘boontje komt om zijn loontje’?

 

Bron: AD

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans