Magister is de hel voor pubers en ouders

 

Daar heeft deze docent iets op gevonden.

 

 

 

Ja, ik beken… Ik was ook zo’n moeder die Magister, de het elektronische leerlingvolgsysteemvan school, met argusogen in de gaten hield en er behoorlijk chagrijnig van kon worden. Het leek wel een verslaving, dat loeren naar de cijfers en het zien hoe vaak er boeken waren vergeten of huiswerk te laat was ingeleverd. Mijn kinderen bleven er vrij rustig onder, maar ik kreeg er juist finaal de zenuwen van.

 

Maar als ouder hoef je ook niet alles te weten, hè? Dat bleek een wijze les voor mij te zijn toen ik de app van mijn telefoon had gegooid. Beter voor mijn humeur én voor de cijfers van mijn kinderen, zo bleek. En als bonus werd het thuis ook een stuk gezelliger. Geen gedoe meer over vergeten huiswerk of weer een drie voor Frans. Want als ik heel eerlijk ben, vergat ik vroeger natuurlijk net zo goed mijn Duitse woordjes te leren, of haalde ik een mager cijfer voor scheikunde. En als mijn ouders er niet naar vroegen, vertelde ik het natuurlijk ook niet. Want wat niet weet, wat niet deert, toch? En van prestatiedruk had ik nog nooit gehoord.

 

Dat het beter is voor de schoolprestaties, ontdekte Stijn Uittenbogaard, docent economie aan het Jordan Montessori Lyceum in Zeist, ook. Hij onderzocht het effect van prestatiedruk bij de leerlingen op zijn school, en van de uitkomst werd hij niet vrolijk: leerlingen van wie de ouders meekijken op Magister ervaren veel meer druk. Ja, duh! Want als die onvoldoende eenmaal in de app staat, weten die ouders het natuurlijk ook meteen. En vaak zitten zij, net als ik destijds, al klaar met hun commentaar.

 

Uittenbogaard zegt hierover: “Ik heb verhalen gehoord van ouders die hun kind een appje sturen met ‘hé, ik zie dat dit cijfer online staat.’ Dat kan leiden tot stress en prestatiedruk. Je kunt het niet meer verzwijgen of een eigen moment kiezen om het te vertellen.” Bij wijze van experiment sluit de school nu voor ouders het gedeelte in de app waar de cijferlijsten staan. Dat geeft de leerlingen meer lucht en is veel beter voor hun mentale welzijn. En voor dat van hun ouders.

 

En jij? Was je net zo’n stresskip als ik, of keek je nooit mee in de app? Laat het me weten in de comments onder dit bericht. Ik ben benieuwd!

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit