Laat je geen honing om de mond smeren!

 

Want het zijn verdomd handige bliksems, die fabrikanten. Omzeilen de wet door steeds weer nieuwe claims te bedenken om ons mee om de tuin te leiden. 

 

Want zeg nou zelf als er staat ‘geen suiker toegevoegd’, dan denk je toch lekker bezig te zijn? Dus niet. Ondertussen zit er wel kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop en fruitsap in en hoewel dat heus gezonder klinkt dan kristalsuiker of geraffineerde suiker, is het dat niet omdat het lichaam geen verschil maakt tussen van nature aanwezige suikers uit fruit (fructose) en toegevoegde suikers.

 

Even voor de duidelijkheid wat je zoal kunt tegenkomen aan naampjes:

 

  • Kristalsuiker, melksuiker en vruchtensuiker zijn op het etiket eenvoudig te herkennen als suiker.
  • Maar ook glucose-fructosestroop, isoglucose, lactose (melksuiker), dextrose (druivensuiker) en fructose (druivensuiker) zijn gewoon suikers.
  • En niet direct als suiker te herkennen maar met precies hetzelfde effect zijn honing, appelsap, ahornsiroop, dadelpasta, agavesiroop en vruchtenconcentraat.

 

De Consumentenbond pleit ervoor om fabrikanten te laten stoppen met ons te misleiden en vindt dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier het voortouw in moeten nemen. Ook voedselwaakhond foodwatch pleit voor eerlijkheid en vindt dat er informatie over de inhoud moet worden gegeven op zowel de voor- als de achterkant van de verpakking. Deze stichting kaartte in 2018 ook al een aantal claims aan die in strijd waren met de regels omtrent ‘zonder toegevoegde suikers’ bij de Reclame Code Commissie. Die commissie stelde hen in het gelijk, maar de claims zijn nog steeds niet van de verpakkingen gehaald.

 

Want hoewel de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ niet mag worden gebruikt als suikers of andere ingrediënten worden toegevoegd voor zoetkracht, beweren fabrikanten nu doodleuk dat het toegevoegde appelsapconcentraat bedoeld is als verdikkingsmiddel en niet als zoetstof. Waardoor ze er opeens wél mee wegkomen. Kwestie van creativiteit. Ook heel creatief is de onlangs door een fabrikant zelf bedachte onofficiële claim ‘0 procent geraffineerde suiker’. Suikervrij zou je dan toch denken? Weer mis. Maar het blijft wel mooi op de verpakkingen staan. 

 

En in dezelfde tijd voert de overheid doodleuk campagnes om ons bewust te maken van het effect van suiker en wordt er gedebatteerd over het al dan niet invoeren van een suikertaks. Misschien is het een idee om er eerst eens voor te zorgen dat er gewoon op een verpakking staat wat erin zit en ons niet langer om de tuin te leiden met slim verzonnen marketingkreten. Want hoe kunnen wij in vredesnaam bepalen wat we al dan niet willen eten, als we worden voorgelogen?

 

 

Bron: Consumentenbond/NU.nl

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans