KLM reageerde met het de boodschap dat ‘iedereen zich aan boord prettig moet voelen. Je zit nu eenmaal met heel veel mensen in een heel kleine ruimte en dat vraagt soms compromissen. Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord’. Oké, oké, oké. Snap ik. Maar waarom wordt dan juist aan de moeders gevraagd om er iets aan te doen en niet aan degene die er zoveel ‘last’ van zou hebben als iemand borstvoeding geeft. Ik snap er he-le-maal niks van. Voor een kind is het al lastig genoeg om urenlang in een vliegtuig te zitten (ik heb vaak genoeg gekrijs meegemaakt om te weten dat ze het vaak echt geen pretje vinden). En dan moeten ze ook nog een deken over hun hoofd als ze gevoed worden? Doe even normaal.
Ik ben het daarom ook helemaal eens met alle boze reacties op sociale media. Zo vraagt een Twittergebruiker zich bijvoorbeeld af of vrouwen met een diep decolleté ook een dekentje krijgen om zich te bedekken. Iemand anders vraagt zich dan weer af of KLM wel weet in welk jaar we leven. En de beste reactie van allemaal vind ik nog wel die van David McGlinchey. Hij vroeg KLM of ze geen ooglapjes konden uitdelen aan degenen die zich eraan stoorden in plaats van een dekentje aan de moeder. Kijk, dat is een oplossing. Daar kan KLM veel van leren.
#KLM as a Dad I cannot claim to be a #breastfeeding expert, but you have got it wrong, Mum and baby just do what they want to do, anyone offended give them your eye masks, some earplugs & maybe have a “its not all about YOU conversation” with them. Good luck #heatheryemm pic.twitter.com/OTbPkNfgRj
— david mcglinchey (@halfcenturyman) July 17, 2019