Hier heb je recht op als Schiphol je vlucht annuleert

 

Wacht jij ook met angst en beven op het moment dat je hoort dat je vakantievlucht vanaf Schiphol gecanceld is? Dan heb ik hier alvast je rechten voor je op een rijtje gezet.

 

 

 

Heb je een georganiseerde reis geboekt dan is de reisorganisatie verplicht om alle kosten volledig aan je terug te betalen, ook al betekent dat een miljoenenstrop voor de reisbranche die na al die stille coronamaanden eindelijk langzaam opkrabbelde.

 

Wat moet je doen als je een losse vlucht hebt geboekt? Volgens de Consumentenbond geldt hier dat je wettelijk gezien recht hebt op restitutie door de luchtvaartmaatschappij ondanks dat het door de situatie op Schiphol komt als je vlucht niet doorgaat. Een woordvoerder van de Consumentenbond zegt daarover: ‘Vliegmaatschappijen zijn verplicht geannuleerde vluchten terug te betalen, of een alternatief aan te bieden.’ Dat kan in dit geval een alternatieve vlucht (bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven) zijn, of je kiest voor een voucher. Let op: je mag dat zelf beslissen en anders mag je je geld terugeisen en in principe heeft de luchtvaartmaatschappij dan 7 dagen om het geld naar je over te maken. Betalen ze niet dan kun je naar de rechter stappen. 

 

Maar hoe zit het dan met de kosten voor je verblijf, excursies of een huurauto?

 

Helaas kunnen de luchtvaartmaatschappijen zich in dit geval beroepen op overmacht; zij kunnen er ook niks aan doen dat je je vlucht mist door de puinhoop op Schiphol of vertraging oploopt. Volgens de Consumentenbond wordt het heel moeilijk om die kosten terug te halen omdat jij geen overeenkomst met de luchthaven hebt afgesloten en je ze daarom niet op Schiphol kunt verhalen. Daarom roept de Consumentenbond iedereen die door de situatie op Schiphol te maken krijgt met extra kosten op om zich bij hen te melden zodat zij een massaclaim bij de luchthaven kunnen indienen. Samen sta je sterker.

 

Misschien is het ook wel handig om de voorwaarden van je reisverzekering goed te lezen, want de kans dat je daar veel aan hebt is ook klein. Het heeft geen zin om nu al met je reisagent te bellen want die weet vaak ook nog niet hoe het met jouw vlucht zit. Geduld is een schone zaak, zodra zij iets weten zullen ze jou van de nodige informatie voorzien. En tot die tijd is het helaas afwachten…

Bron: Het Parool

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit