Goed fout!
Een ding is zeker: als jouw leus de Slechtste slogan van het Jaar wordt, levert je dat veel publiciteit op. Gaan wij ook mooi proberen!
De aller-allerslechtste, dat was toch wel die ene van de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen jaar … Die sloeg echt he-le-maal nergens op. En waarschijnlijk dáárom was-ie juist zo grappig. Ik bedoel: de politieke partij VRIJ die zich manifesteerde met: Zo VRIJ als een aardbei!
Euh.
Of deze. Je moet toch negen keer kijken voordat je deze ‘woordspeling’ van Verschoors groente- en fruithandel begrijpt?
‘‘t is VERS(C)HOOR’
WAT?
Maar dat is wel wat een slogan moet doen: de aandacht trekken. En vasthouden. Misschien zelfs ook zeggen wát je doet en hoe góed je daarin bent. En behoorlijk wat bedrijven doen dat smaakvol. Andere leggen de lat weer wat minder hoog: ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ (over worstenbroodjes), of ‘Voor iedere gleuf een doos’ (verpakkingsmaterialen) of ‘Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft’ (kattenspeciaalzaak). Of: ‘Zit je haircut’ (kapper), haha!
Die slechteslogan-stemming bestaat al sinds 2012, en echt, ik vind het de leukste lijst ever. Wat sommige mensen toch verzinnen, én ook nog in koeienletters op hun etalage durven te plakken, verbaast je! En gisteravond werd dus de winnaar – nou ja, alsof je blij moet zijn met dat je de slechtste hebt bedacht? – van 2018 bekendgemaakt: ’We doen wel vrouwen, maar knippen ze niet’. (Wéér van een kapper. Pardon, barbier.)
Wat wel duidelijk is, is dat je er veel aandacht mee krijgt, met zo’n slechte slogan. En dat is voor elk bedrijf goed. Dus ik dacht: als we dat nou ook eens voor Franska.NL gaan verzinnen, dan kunnen we volgend jaar toch ook eens winnen?
Dus bijvoorbeeld in de categorie Rijm:
‘Van Nederland tot Zambia, haar vrolijke pen reist Wieke achterna’
of
‘Van Nederland tot Zambia en weer terug, Wiekes pennetje schrijft scherp en vlug’
of
‘Tineke kan best leuk schrijven, (mét en) zonder overdrijven!’
of
Voor al het lekkers lees je Janny, maar als je vies wilt, nee, dan-nie
of
Niks ánders interesseert je nog een reet, als je verdiept bent in een tekst van Margreet
(Sorry Franska!)
of
Je komt zeker tien kilo aan, als je de recepten van Meagan in je keuken hebt staan
Of in de categorie Woordspeling:
Fransk(w)aliteitje!
of
Mooie gedachten uit Lisettes Hooft staan helder zwart-op-wit
of
Met haar toffe teksten ben je mooi klaar May
of
Haar schrijverij klinkt als een (s)Irene
Of in de categorie Aardbei:
Warme teksten in de zomer, maar ‘s winters ook van (Beatr)ijs
Best nog moeilijk, om een écht goede slechte slogan te verzinnen …