Geen idee welke auto je moet kiezen?
Deze past bij iedereen
Een auto kiezen is zo makkelijk nog niet. Je hebt er meestal maar een, dus het moet een multitasker zijn. Hij moet passen als je naar je werk gaat, groot genoeg zijn voor dat weekendje weg, sowieso betrouwbaar en veilig zijn, goed voor de wereld en als het even kan ook een beetje knap. Ik sprak laatst met een vrouw die een paar goedlopende winkels heeft en zij vertelde me over haar auto-kies-dilemma. ‘Een te dure auto is niet goed, want dan gunnen mensen me geen omzet. Kom ik een te goedkoop autootje aanrijden, dan denken ze dat ik niet succesvol ben en mijn werk slecht doe.’ Zij had haar perfecte auto uiteindelijk gevonden en dat is… de Volkswagen Golf.
Ik ken de Volkswagen Golf al mijn hele leven en ik weet dat toen ik 18 was het zowel de auto was waar mijn wat gedegen tante in reed die net weduwe was geworden en iets veiligs wilde, maar ook Bart de Graaff, presentator en oprichter van BNN, reed in een ‘gepimpte’ Golf met een grote motor en weet ik hoeveel cilinders erin. Dat is, zo heb ik inmiddels geleerd, de kracht van een echt stijlicoon. Trendwatcher Lieke Lamb vertelde me over wat iets tot een stijlicoon maakt. ‘Een van de kenmerken is dat het zowel door de professionals en door niet-professionals wordt gebruikt. De little black dress wordt door mensen uit de modewereld gedragen en door ‘gewone’ vrouwen. Voor allebei is het een veilige en stijlvolle keuze. Dat is ook zo met de Volkswagen Golf. Deze auto wordt gewaardeerd door kenners en door gewone gebruikers.’
Ik ben dan ook zo benieuwd, hoe het kan dat de Volkswagen Golf zo’n tijdloos icoon blijft.
LL.“Bij tijdloze iconen gaat het vooral om de dosering. Alles in een goede balans. Degelijk zonder belegen te zijn, mee veranderen zonder te grote wijzigingen etc. Verder moet het meerdere generaties blijven aanspreken dus niet te uitgesproken zijn, welke kant op ook. Wel is een icoon duidelijk herkenbaar aan de eigen stempel. Het ontwerp laat geen twijfel. En is daarin consistent en te herkennen als dat icoon. Specialisten zijn hoe geweldig en vernuftig en vernieuwend het ontwerp is, gebruikers zijn hoe fijn en prettig in gebruik het is.”
Elke generatie heeft weer zo zijn eigen wensen. Bij ons is duurzaamheid weer veel belangrijker dan, pak ‘m beet, twintig jaar geleden. Hoe lukt het Golf om in die behoefte van meerdere generaties te blijven voorzien?
LL. ”Hij heeft een prettige stijl die iedereen – jong en oud – aanspreekt. Met kwaliteit; voldoende luxe en gebruiksgemak. Zonder een bepaalde kant op te bepalend te zijn. Een uitgekiend mooi design, up-to-date wat betreft technische mogelijkheden, aansluitend bij de vormen en smaak van de tijd. Gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Het is bovendien iets dat je als (groot)ouders met een gerust hart door kunt geven aan de volgende generatie.”
Wat deze auto ook tot een goede keuze maakt, net als bijvoorbeeld bij de little black dress, is dat iedereen de auto begrijpt en mooi vindt. ‘Een stijlklassieker moet geen uitleg behoeven. Bij Volkswagen doen ze dat heel knap door een heel divers designerteam te hebben waardoor ze er zeker van zijn dat de auto voldoet aan ieders wens, waar ook ter wereld. Wat ook goed is van de Golf is dat hij overal past. Als je komt aanrijden bij een sollicitatiegesprek of bij een huwelijk: hij zal altijd beschaafd zijn, op een goede manier opvallen maar nooit te veel en nooit ‘uit de maat dansen’, dat zijn belangrijke punten wat iets tot een stijlklassieker maakt.’
Wat maakt het dan dat de VW Golf zo specifiek een klassieker is?
LL: “Het is een mooi, authentiek, goed herkenbaar en zeer uitgekiend ontwerp, wat voldoet aan de wensen wat betreft luxe, veiligheid, gemak en vertrouwen. Het sluit aan bij een traditie onder andere door filmsterren en influencers. Het design is op alle fronten universeel.”
Lieke Lamb vertelt me ook dat als iets te opvallend is, het ook gauw gedateerd raakt. Ik denk na over de stijliconen van weleer zoals Jackie O. en Audrey Hepburn en bedenk dat bij hen ook ingetogenheid en subtiliteit belangrijker waren dan scoren en opvallen.
‘De kracht zit ‘m er wel in om te blijven verwijzen naar de historie. Je moet een design nooit ineens totaal gaan veranderen want daarmee vervreemd je je fans van je, maar tegelijkertijd wel blijven verfrissen en vernieuwen zodat het product actueel blijft.’